Monday, June 6, 2011

:: GuLa-GuLa.. SyUhh~! ::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-
 
 
hye. senyum and baca ye.

dulu saya pernah bercerita tentang :: GuLa-GuLa HiDuP :: kali ni pun nak cerita tentang gula-gula dalam kehidupan kita.. tapi dari interpretasi yang berbeza..

gula-gula adalah salah satu dari nikmat dalam dunia ini. betul?

dan menjadi fitrah pada manusia untuk tertarik kepada nikmat dunia. betul?

ada tak agak-agaknya orang yang tak mahu nikmat dunia ni?

I will say, ada.

Dari ‘Amru Bin ‘Auf Al-Ansari, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda kepada orang-orang Ansar pada suatu hari:
“Bergembiralah kamu sekalian, nescaya kamu akan mendapati apa yang kamu inginkan; Demi Allah, bukanlah kefakiran yang lebih aku takuti (menimpa) kamu, tetapi aku takut (kalau) dunia ini dibentangkan ke atas kamu (diberi kekayaan dan dimurahkan rezeki) sebagaimana dia telah dibentangkan ke atas orang-orang sebelum kamu; maka kamupun berlumba-lumba (mencari) nya (dunia) sebagaimana mereka berlumba-lumba dengannya, lalu duniapun memusnahkan kamu sebagaimana dia memusnahkan mereka.” (Muttafaq ‘Alaihi)
Rasulullah SAW sendiri risau jika dunia dan segala nikmatnya dibentangkan kepada kita. tau dah kenapa kan?

kerana semakin kita mengejar dunia.. semakin jauh kita dari Allah dan landasan agama.

orang kata.

kalau kita kejar kesejahteraan akhirat, insyaAllah kita dapat kesejahteraan dunia.
tapi, kalau kita kejar kesejahteraan dunia. belum tentu kita akan sejahtera di akhirat.

so..

pikir-pikirkanlah..

manis sangat ke gula-gula tu?

I will say, SYURGA lebih manis.

out~


11 comments:

al_hakim said...

i like..gula-gula pun sy like..=)

faidah misnan said...

sokong . .
:)

eclipsesweet said...

nice entry dear.. like !!

nway, teruskan menulias ye.. ^_^

naz & sya said...

mintak2 tidak terpengaruh dengan kekayaan dunia :)

♥ riya ♥ said...

upss . da lama xmam gula2 ;D heee

cik nurussalwa said...

pilihan hati : pendek kan? boleh baca kan?

faidah : =)

eclipsesweet : masyeh dear.

naz : insyaAllah. Amin.

riya : xya mam la.. huhu

Mr AnOnymOUs said...

akhirat dikejar, dunia jgn disisihkan_^)

cik nurussalwa said...

mr. anon : setuju.. formulanya.. kejar akhirat dapat dunia. pakej. =)

MaMa AiNi said...

assalamualaikum..salam kenal dr mama..entry yg bagus..mama setuju ayat terakhir..mengejar kesejahteraan dunia..belum tentu kita akan sejahtera di akhirat..

AzwanRamli said...

insyaAllah...

apeXogamY said...

betol3..