Tuesday, June 7, 2011

:: KaLaU tAk SuKa DiAM! ::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

seperti biasa, senyum and baca sampai habis ok.
korang makan apa harini? sedap tak? tak? 
kurang garam?
terlebih asam?
pahit?
pedas membara?

uih!
kuat komplen jugak korang ni ea?

anyway..

jom belajar salah satu dari adab Rasulullah SAW..

Dari Abu Hurairah r.a. berkata: “Tidak sekali-kali Rasulullah s.a.w mencela makanan. Jika Baginda menyukainya, maka Baginda makan. Jika Baginda tidak menggemarinya, maka Baginda tidak makan” (HR Bukhari dan Muslim)


paham dah kan?

maksudnya.. kalau rasa makanan tu tak sedap and kurang serba serbi.. DIAM kan je la.. and tak yah la sambung makan..

REZEKI tak elok la kalau dicela-cela.. nanti Allah tak bagi rezeki lain kang, meranalah badan..


renung-renungkan dan SELAMAT MAKAN!

(sarapan pagi ni.. baru petik dari pokok jiran sebelah.. ok, itu tipu)
fakta tentang New Zealand : sekarang dah masuk fasa awal winter.. makanya, pokok pon malu nak berbuah.. huhuk~  
(teka je sebab pokok jiran tu tak berbuah dah.. tapi, kat pasar banyak je buah-buah ni semua~)

ok, berhenti merapu and out~



6 comments:

fiQ'Ra Pancake said...

hehe~ =)

ApiH said...

yup betul tu.. jangan la kita mencela atau mengutuk rezeki.. tak baik... :)

apeXogamY said...

tak dapat makan lgsg baru taw,,hehe

cik nurussalwa said...

fiq'ra : heheeh~

apih : kan2?

dekmat : haaa.. tau xpe.

al_hakim said...

sy nak kek batik..

Abang Long said...

Salam...kalau tahu xsedap kenapa makan? Kalau was-was tempat tu masak xsedap buat ape g situ utk mkn? Kalau mkn gak dan rasa xsedap kena gak abiskan supaya x membazir coz kita xtau smpi bila kita boleh mkn..

http://abanglongonline.blogspot.com/2011/06/bangga-tiada-dara.html