Thursday, June 9, 2011

:: MeNcI-MeNci!! i HaTe YoU! ::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

marah siapa tu cik wa?
siap menci-menci lagi tu?
(abaikan my 'ewwww' language)

owh, hentikannya.

lets go straight to the point la ok?

rasanyalah.. kita ni semua manusia normal.. kan?

kalau tak suka, rasa nak marah-marah, terasa nak benci, terasa menyampah tu perasaan normal pada kita manusia yang hina ni.. kan?

ok, saya pun normal jugak.

bila nak menci-menci ni.. cuba ingat hadis ni:

Abi Hurairah r.a berkata dari Rasulullah SAW bersabda:

"Takutilah oleh kamu sekalian persangkaan (Zan), maka sesungguhnya persangkaan
itu lebih dustanya (atau bohongnya lebih) dari ceritanya (yakni, yang sebenarnya); dan jangan meneliti (dengan mata), dan jangan meneliti (dengan telinga), dan jangan dengki mendengki, dan jangan berpaling (yakni, tak bertegur sapa), dan jangan benci membenci, dan (sebaliknya) jadilah hamba-hamba Allah SWT yang bersaudara antara satu sama lain."

[HR Bukhari, Kitab Adab]
aha~ 

orang beriman tu adalah bersaudara antara satu sama yang lainnya.. jangan la benci-benci.. tak best pun.. hati sendiri yang sakit.. otak sendiri yang serabut.. kan?

kalau ada la yang kawan-kawan kita buat perangai teruk sangat.. memang tahap rasa nak hempuk dengan batu belah batu bertangkup tu..

i will say : "benci la perangai atau perbuatan dia tu.. tapi try la tegur baik-baik.. sayang la kawan korang tu.. apa-apa pun.. dia tetap saudara kita.."

Dari Abu Hamzah, Anas bin Malik r.a, dari Rasulullah SAW, beliau bersabda:

"Tidak beriman salah seorang diantara kamu hingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri."
(Riwayat Bukhori dan Muslim)

ada faham ka?

ok la.. rasa korang faham dah.. korangkan bijak-bijak semuanya..


p/s : korang jangan menci cik nurussalwa pulak ye..

caucincau~

5 comments:

apik pehe said...

betol tu...
benci2 jugak..
tapi kiter ni seharusnyer tegur satu sama lain..hehe

al_hakim said...

hurm..hempuk..batu bertangkup.

iszieylyanziy said...

betol betol betol,,benci2 buat sakit hati sndiri je

schaze zainn said...

haha. baru je lepas benci my boss.

kohkoh :D


Psycho Interview versus Tangkai Jering

wildorchid said...

kalau atinya sakit manganlah tombo ati... :)

Tombo ati iku limo perkare

-kapeng pisan oco Quran lan maknane
-kapeng pindo sholat wengi lakonono
-kapeng telu wong kang sholeh kumpulono
-kapeng papat kudu weteng ingkang suwe
-kapeng limo zikir wengi ingkang suwe

Salah sawijine sopo biso ngelakoni, mugi-mugi gusti Allah nyembadani..