Wednesday, June 8, 2011

:: KeRjA GiLALaH! ::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

senyum sikit! ok.. sekarang baca.


pada suatu hari.. korang tengah jalan-jalan.. tiba-tiba ternampak seorang pakcik tengah bina rumah..
normal kan?

ok,
kalau pakcik tu bina rumah atas jambatan or tengah-tengah jalan?
normal tak?

kerja gila? 

sia-sia?

ha'ah.. memang gila..

sebenarnya.. kita pun sama gila macam pakcik tu jugak KALAU..

kita bizi mengejar dunia.. sebab "dunia hanyalah JAMBATAN atau JALAN ke negeri akhirat"..


Daripada Saidina Anas Bin Malik r.h, telah bersabda Baginda Nabi Saw :

"Bukanlah sebaik-baik kamu yang meninggalkan dunia untuk akhiratnya dan akhirat untuk dunianya sehingga dia mendapat semua dari kedua-duanya. Sesungguhnya dunia ialah jalan menuju akhirat, dan janganlah kamu menjadi beban tanggungan ke atas manusia."

(Hadith riwayat Ibnu A'sakir)


haa..
paham ke?

maksudnya kat sini.. jangan terlalu mengejar dunia.. sampai lupa akhirat.. sebab dunia ni persinggahan je.. akhiratlah yang kekal abadi..

hidup ni samalah macam kita membina rumah untuk diri kita.. untuk kita tinggal kat dalamnya selama-lamanya.. and that RUMAH should be in akhirat.. and insyaAllah we all want the RUMAH to be in the JANNAH.. or syurga.. bukan atas jambatan.. bukan di dunia..

gunalah dunia dengan sebaik-baiknya.. untuk kita cari bekalan.. untuk kita menyemai ibadah dan rasa kehambaan.. moga kita mendapat hasil yang terbaik di akhirat kelak.

so, fikir-fikirkanlah.. apa yang kita kejarkan sebenarnya.

p/s : maaf di atas tajuk entri yang agak kasar.

out~

4 comments:

al_hakim said...

nice syaring ticher..ade ke patot wat atas jambatan kan?ish2..

s u e e t said...

waahh.
entry menarik dan penuh berilmiah.
keep it up!

.::: mr IQ :::. said...

simple tp berisi... :)

Wanie said...

hehe..ingat nak story sal pakcik buat umah atas jambatan..keke

insyaallah, same2 la kite beringat..
dunia hnya sementara..

BBQ@Batu Feringhi