Monday, June 13, 2011

:: Saya Nak Jumpa Si Dia Yang Kacak.. Korang Nak?? ::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

best tak tajuk?

jom berkenalan dengan si Dia yang KACAK ni ye..


~~
ni ada cerita saya nak share..
so, cuba spend masa untuk baca cerita ni ye..


Terdapat satu riwayat menyatakan bahawa "Apabila seseorang itu meninggal dunia dan keluarganya sibuk melakukan upacara pengkebumian, seorang yang kacak akan berdiri di bahagian kepalanya.

Apabila mayat itu dikafankan, orang itu akan datang mendiami antara dadanya dan kain kafan itu. Bila selesai dikebumikan, orang ramai akan pulang ke rumah dan datanglah dua malaikat; Munkar dan Nakir cuba untuk memisahkan orang yang kacak itu supaya mereka dapat membuat pertanyaan mengenai iman orang yang meninggal dunia itu tanpa sebarang gangguan.

Tetapi orang yang kacak itu akan berkata :

"Dia adalah kawanku. Aku tidak akan meninggalkannya berseorangan walau dalam keadaan apa sekali pun. Jalankanlah tugas kamu tetapi aku tidak akan meninggalkannya sehingga aku membawanya masuk ke syurga!"

Selepas itu dia berpaling ke arah mayat sahabatnya dan berkata :

"Akulah Al-Quran yang mana engkau telah membacanya kadang kala dengan suara perlahan dan kadang kala dengan suara yang kuat"."Janganlah engkau bimbang. Selepas pertanyaan Munkar dan Nakir ini, engkau tidak akan berasa dukacita lagi" .Bila pertanyaan selesai, orang yang kacak itu akan mengadakan untuknya satu hamparan sutera yang penuh dengan kasturi
dari malaikat - malaikat dari syurga"




(sumber)


alt


~~~


so, kawan-kawan.. saya teringin sangat nak jumpa dan jadi teman si kacak ni.. anda?



Hazrat ‘Abdullah bin Mas’ud R.A meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda,
“Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab Allah SWT maka untuknya diberi satu ‘hasanah’ (kebaikan) sebagai ganjaran bagi huruf itu dan satu hasanah adalah sama dengan sepuluh pahala. Aku tidak berkata الـم sebagai satu huruf tetapi ا adalah satu huruf, ل adalah satu huruf dan م adalah satu huruf.”
(Hadith riwayat Tirmizi)

dah baca Al-Quran harini?
baca dan amalkan apa yang terkandung di dalamnya ya..


(^_^)


out~



18 comments:

al_hakim said...

=) nak...

liyana said...

nice entry..like sgt2..=)

hazuwin @_@ said...

nak si kacak ~~ :)

iEk@ said...

bes2x...

dill said...

harap2 ada si kacak itu di sisi bila maut menghampiri.

dill.

Mawar Berduri said...

astagfirullah.. aku terlalu lalai dengan dunia.. sedangkan allah menjanjikan bantuan ketika maut nanti.. terima kasih atas peringatan..

Tea said...

seronoknya... :)

mazeermohamad said...

salam, adeyh! ingat nak jumpa saya.. hahaha! btw, ajal, rezeki dan maut adalah ketentuan Allah.. Kita hanya perlu banyak berdoa dan berusaha untuk medapatkan yang terbaik.. insyaallah....

JOM TRY!! How To Add Flash Tag Cloud For Blogger!

hairul nabahah said...

mesti lah nak sesangat....nak..:))

SRenungan said...

nice entry..
nak jugak..
sama2 kita mengejarnya :)

aQimie Ceplos said...

wa .. terhar sy bce Y.Y

thanks for the info :) nice.

~bUih-bUih ciNta~ said...

Alhamdulilah..same2 la kita beramal dgn nye, InsyaAllah dpt bertemu si kacak nti..thanx 4 share diz info..:)

M Fizan said...

nice entry..nak ditemani si kacak jugak..wuwuwu

Amie said...

alhamdulillah...perkongsian yg sgt bermakna...

miss fatihah said...

nak!

cemomoi said...

semoga dia akan menemani kita nanti.. tapi nak kena jadikan quran buat teman dulu yea...

ain revival said...

nice sharing..;)
thanks!

CikFF said...

i want my 'si kacak' :)