Wednesday, June 1, 2011

BoLeH TaK KaLaU sAyA NaK MaRaH KoRaNG & DiORaNg?

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.

 

i'm done with sweet talking.. can we go straight to the points now?

 

neway, jagan lupe senyum before baca lebih lanjut ye.. (walaupun nada saya tegas and tengah marah.. silalah senyum ye..)

 

have you all came across a blog that the blogger proudly tells the world that she is no longer a virgin? yep.. there's one that I just finished reading. 1 word from me. DISAPPOINTMENT.


pertama-tamanya saya kecewa dengan blogger terbabit yang gagal memahami makna 'MARUAH DIRI'..


yang keduanya saya kecewa dengan komentor-komentor kat blog dia..


korang.. memanglah salah apa yang dia buat tu.. tapi.. yang p sembur dia dengan kata-kata yang tak kena tu kenapa? korang kata dia buat salah.. tapi korang p join bagi kutukan pulak kat dia.. ye.. memang dia buat salah.. tapi.. perlu ke korang kutuk dia? i.e. menambah dosa korang pulak? apa bezanya korang? dua-dua buat salah.. kan? kalau rasa tak mampu nak nasihat tu.. tak payah la komen.. diam and doakanlah dia mendapat hidayah.. tak payah korang buat blog dia tu tempat menuai dosa pulak.. ok?


neway, sebenarnya nak marah benda lain.. ni marah sayang ye kawan-kawan.. saya marah sebab saya 'care'.. do read with your heart not your mind ok? 


FOR MY SISTERS IN ISLAM


hye gadis-gadis manis lagi cantik menawan.. 

 

apa yang korang kejarkan dalam hidup ni? enjoyment? external beauty? men? sayangnya! geram pun ada.. in a day, saya dapat tau ada 2, 3 orang yang mengaku tak virgin sebelum bernikah.. hmm.. sedih tau tak? saya kat New Zealand ni, jauh dari Malaysia kita tu, boleh dapat tau benda ni.. rasa nak terbang balik, kumpul semua kita-kita ni, and brain wash habis-habisan.. sayang.. sayang.. sayang sangat! 

tau tak, Allah dan bagi garis panduan untuk kita menjaga diri.. JAGA DIRI. senang-senang je bagi mahkota korang tu kat orang yang tak sepatutnya. MALU mana pergi gadis-gadisku? mana pegangan agama korang pergi? tak tahu dah dosa pahala? tak tahu dah syurga neraka? tak kesian mak ayah? hmmm~

 


 

  

FOR MY BROTHERS IN ISLAM

 

korang yang kacak-kacak,

sama lah macam situasi kat atas.. agak-agaknya korang pun faham apa yang saya nak marahkan.. ye.. janganlah merosakkan anak dara orang.. tugas seorang lelaki tu menjaga perempuan bukannya merosakkan..  saya tak tahu lah macam mana nak describe betapa marahnya and kecewanya saya.. lelaki ni.. Allah jadikan sebagai imam. sebagai pemimpin. kalau korang pun membuat kerosakkan.. siapa la yang nak jadi pemimpin? and apa la agaknya generasi yang datang dari korang ni akan buat.. saya kecewa.

 


si cantik manisku dan jejaka-jejaka hensem sekalian,


"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk." (17:32)

 

sedang mendekatinya juga dilarang.. inikan pula melakukannya.. rasanya apa hukumnya ye? haaa.. pandai pun.. its HARAM..

 

"Sesungguhnya jahannam itu seburuk-buruk tempat menetap dan tempat kediaman. Dan orang-orang yang apabila membelanjakan (harta), mereka tidak berlebihan, dan tidak (pula) kikir, dan adalah (pembelanjaan itu) di tengah-tengah antara yang demikian. Dan orang-orang yang tidak menyembah tuhan yang lain beserta Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) kecuali dengan (alasan) yang benar, dan tidak berzina, barang siapa yang melakukan yang demikian itu, niscaya dia mendapat (pembalasan) dosa(nya), (yakni) akan dilipat gandakan azab untuknya pada hari kiamat dan dia akan kekal dalam azab itu, dalam keadaan terhina" (25:66-69)

 

yang ni.. saya tak berani nak ulas.. baca pun faham kan? kenal neraka jahannam kan?

so, fikir-fikirkanlah..

kepada yang berkenaan, pintu taubat sentiasa terbuka.. selagi matahari tak timbul sebelah barat selagi itulah Allah akan memberi keampunan kepada orang-orang yang bertaubat. so, bila lagi nak start new? start kembali kepada Allah? nak tunggu bila dah terlewat? ingatlah.. sesungguhnya siksa NERAKA itu amatlah pedih!.

Nauzubillah min zalik!


kalau korang rasa korang kurang didikan.. kurang kasih sayang.. carilah pada orang yang betul.. jumpalah orang yang betul.. kalau ustaz ustazah tak approach korang, korang p la approach diorang.. kalau kawan-kawan yang alim tak tegur korang, korang p la try bertegur and berkawan dengan diorang..

 

orang boleh ceramah kita 24 jam sehari 7 hari seminggu.. tapi, apa yang penting adalah kesedaran kita.. usaha kita..

Allah ada je tengok apa yang korang buat hari-hari.. kalau saya yang manusia kerdil lagi hina ni boleh kecewa dengan sikap dan perbuatan sesetangah dari kita ni.. bayangkan pemilik diri kita, pencipta kita.. tentu DIA lebih-lebih lagi kecewa.. 

 

baliklah padaNYA.. kembalilah beriman padaNYA..

bolehkan korang?


ok, saya dah tak marah.. saya cuma kecewa..

 

out

 

 

4 comments:

Nina Azriff said...

nice post my kakak! penuh msg bermakna:) and nina ponn kecewa dengan perempuan yang macamtu. diorang kurang didikan agama. anggap semua tu adat and dah biasa bagi diorang. hope diorang dapat hidayah..

Ceiler Mun said...

wahh.. nice entry la dear..kena bagi semua orang baca ni.. nasihat yang berguna.. "D


p/s: belajar kat NZ ke??baru saya tahu.. hehe :D

adan said...

thanks cik nurussalwa.. marah anda ada makna.. nasihat anda memang berguna..

Alif Haris said...

marah untuk niat menegur tape .. lebih2 lagi tegur kearah kebaikan kan :)