Wednesday, October 12, 2011

:: Bicara guru #1:Pabila pelajar meletakkan kaki di atas meja ::


....بسم الله الرحمن الرحيم
-السلام عليكم-
•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•

dalam satu *ritual malam antara saya dan yutha, kami ada la bincang-bincang pasal isu mengajar dalam kelas ni.. bakal cikgu la katekan.. memang tak boleh nak lari jauh.. balik-balik isu cikgu jugak la yang keluar..
(*ritual malam : duduk+study+makan+sembang)

and there was one time that I told her about the experience that my cousin had on her first day of practicum at her school..

saya ceritalah yang, masa sepupu saya tu masuk kelas, ada student yang letak kaki atas meja.. sangatlah disrespectful to her kan..

dan yutha tanya, apa yang sepupu saya buat untuk handle that problem.. 
sayangnya saya lupa solutionnya sebab terlalu overwhelmed dengan kaki yang bubuh atas meja tu..
so, we had this llittle discussion on how to deal with students yang taruk kaki atas meja..

here is our conversation yang yutha abadikan dekat FB beliau:

huhuk~ 
letak kaki atas meja depan cikgu baru itu memang sangat rude, kesian cikgu tu.. apatah lagi kalau cikgu lama.. tapi saya percaya yang tak elok pukul kepala anak orang.. kesian dia..
that's why saya choose untuk pukul the kaki.. but of cos la akan tegur secara lisan dulu..

kalau korang?
apa yang akan korang buat?

share with me some of you all punya ideas k..
thanks~!

out~
(^_^)
 

12 comments:

Shorim Kasih said...

kes guru laki n perempuan beza,kllu guru laki, payah kot bdk tu nk bt mcm tu, x psl2 kena lempang..persoalannya skrg ni guru prmpuan, apa kudratnya..mampu marah? tngok? keluar menangis?tak tahan? hehe..dlm bidang perguruan bab2 kontrol bdk dlm klas n kontrol emosi guru dah diplajari kot. so pndai2lah nk praktikkn mcm mana..lg2 guru prktikal bdk2 laki , bdk pompuan pun lg dasyat bt xtau je dgn kita sbb tau kita ni skdr guru pelatih je..hehe..

Puan Nurussalwa said...

shorim : haha. bab keluar menangis tu tak tahan.. ih3.. yep that would be the possible situation. kadang2 budak2 ni saje nak test je kita macam mana. we will se how later.
n betul dah belajar. tengok la prktikal dengan teori kena e tak je.

Shorim Kasih said...

bakal guru ek? hehe..teori mmg jauh skali dgn apa realitinya...time kuliah blehlah angguk2..realitinya angguk2 jadi tersedu2..haha..rasanya bnykkn prktikal dr teori..teori tu blh lahir trus dr prktikal..haha..bg sayalah...

Puan Nurussalwa said...

yep. bakal guru. n yep. setuju jugak dengan statement praktikal kena lagi bnyak. thats when the reality come in view.

N A T A S Y A ツ said...

sbb kan saya pelajar sklah menengah, kes mcm nie kawan saya pon x terkecuali.

kalau lelaki, pulas dan tarik rambut dorang yang sikit kat antara pipi ngan telinge tu ^^

*mmg power tu :D

prompuan lak, lempang je.
no hal la ^^

Pendamba Mawar said...

hurm law sy biarkan je.:) makin dilarang,makan dilawan. cuba try cara psikologi,biarkan je.nanti dia sendiri yang segan

Cikgu Jaja™ said...

ermm kena reverse psychology

Cik Yana said...

Setakat ni takde lagi student cik Yana yang camtu. Sebab cik Yana mengajar kat kolej. Masuk-masuk kelas je cik Yana dah warning, kalau boring dengan sy mengajar, awak sign attendance dan balik bilik. Jangan buat hal sampai kawan-kawan awak yang lain nak belajar terganggu. So, senang je la sebab markah dorang semua kat tangan cik Yana. Pandai-pandai la nak hormat guru kalau nak berjaya dalam hidup.

Jom Makan said...

yang pasti mmg x bg amaran dah..amik pmbaris kayu yg pnjang tu pkul die pnyer labu betis,.sakit woo..pastu amik kasut dier campak dalam lubang taik..huhu..aq mmg dlahirkn seorang guru.. XD

Ujie Othman said...

maybe..just minta dia turunkan kaki...dgn muka yg sikit serious. kalau ckp baik2 student lps ni dah tak takut. kalo dia tak mau..biarkan. masa mengajar selitkan ayat2 pengajaran utk dia. yg penting ckgu kena super cool!
-ni pndpt saya yg ada pglmn stkt guru ganti je-

YouSOF said...

Kalau sekarang ni kita tak boleh gunakan cara kekerasan. Aku lebih suka guanakan cara psiko.. ;)

Fiza Nurani said...

dulu saya guru pelatih, sekarang guru ganti. Benda macam ni penah berlaku kat kelas saya. Cara paling berkesan yang pernah saya buat, '' lebih baik kamu turunkan kaki, kalau tak, saya panggil GURU BESAR '' . Bila stdnt dah turunkan kaki tu, kita puji la dia sikit, '' ha, kan hensem tu letak kaki kat bawah '' :).