Friday, May 27, 2011

:: YeS, I CaN!! ::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.

 

hye (^_^) teruskan senyum.. dan baca sampai habis ye..

"sometimes it is matter what other people tell us, BUT what matter most is what we tell ourselves"

(NH,2011)


sebagai seorang manusia biasa kita sering merasa 'sukar' untuk menghadapi kehidupan.. kita sering bersikap negatif apabila ditimpa masalah, dugaan dan ujian dalam hidup.. seringkali juga kita meminta pendapat dari teman rapat dan orang sekeliling kita.. NAMUN.. apa yang lebih penting adalah apa yang kita fikirkan dan rasakan..


kita kata:

"aku tak boleh nak lalui benda ni.. mustahil.. tak tahan!"

sedangkan diri kita sendiri tidak percaya..kalau sepuluh orang kata:

"kau boleh buat, tak mustahil.. kau kuat orangnya.."
nothing will change.


apa yang orang kata tak akan mengubah apa-apa pun kalau diri sendiri tetap dengan "aku tak boleh!"

 

kita memang tak boleh nak mengawal takdir.. itu bukan dalam bidang kuasa seorang insan.. itu semua kerja Allah.. tapi.. sekurang-kurangnya Allah bagi kita kudrat untuk mengawal diri kita sendiri.. percayalah dengan diri sendiri.. yang kita mampu.. 

apa beza orang yang percaya dengan tak percaya..


keyakinan.


tell ourselves that we can! pasti kita akan beroleh keyakinan..


tell ourselves that we can't.. pasti selama-lamanya kita rasa kurang dan lemah..


ingat lagu "jika kau fikirkan kau boleh"?


dengarlah lagu tu.. jelas.. kita adalah apa yang kita fikirkan..


Allah tak suka hambaNYA bersikap lemah.. Dia berfirman dalam Al-Quran:

"Dan janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah(pula) bersedih hati padahal kamu lah orang-orang yg paling tinggi ( darjatnya) jika kamu org-org yg beriman..."
(al-Imran:139)


tell ourselves that Allah is always by ourside. jangan sedih-sedih. jangan lemah-lemah. Allah selalu ada jaga kita.

so katalah:

"i can do this! Allah will help me with it.."

"aku tak bersendirian.. aku tak lemah.. aku hebat!"

"ujian buat aku lebih kuat.. hadiah dari Illahi.. tarbiyah direct dari yang maha Penyayang.. Alhamdulillah.."


positifkan diri ye kawan-kawan.. hidup ni indah kalau kita tahu macam mana nak indahkannya..

 


tentang ujian dalam kehidupan:

Ketika Allah rindu pada hambanya, Ia akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa melalui malaikat Jibril yg isinya adalah ujian.
Dalam hadits qudsi Allah berfirman.
"Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya karna Aku ingin mendengar rintihannya."
(HR Thabrani dari Abu Umamah)

 

 

renung-renungkaN dan selamat beramal.. (^_^)


5 comments:

adan said...

thanks dengan entri ini... apa yang penting ialah berusaha.. walaupun sesuatu benda itu amat mustahil untuk dilakukan.. tapi,tidak mustahil berkat dari usaha kita untuk mengerjakannya akan membuahkan hasil..

Farah Hanim said...

yeah saye kuat saye kuat ! *tibetibe brsemangt*

wildorchid said...

thanks entri yg bagus...kadang2 kita terlupa yang ujian itu juga suatu nikmat yg patut kita syukuri...krn ujian itu adalah penghapus dosa2 kita yang lalu..jadi bila dtgnya ujian dari Allah...senyumlah...sujud syukur lah..dan zikirlah..Alhamdulillah...Insyaallah tanpa kita sedari ujian itu akan berlalu begitu sahaja... :)

cemomoi said...

ujian yang datang akan menjadikan kita lebih kuat dan kenal diri

anamizu said...

ujian tu selalu ade hikmah yg besar di kemudian hari..
percayalah ^__^


*ada info psl al-quran palsu..
jom singgah blog cik ana