Tuesday, May 24, 2011

:: NaK JaDi BeRLiAn! ::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.


hye semua.. cube tengok sikit tajuk entri ni.. amboi cik nurussalwa yang kurang gula ni.. nak jadi berlian pulak.. tak bersyukur ke jadi manusia??? errrrrrr~ jom sambung baca dulu la ye..

korang tau tak yang sebenarnya berlian yang bersinar dengan total internal reflection tu sebenarnya berasal dari batu hitam yang hodoh???
owh.. korang tau.. hehe.. saya baru je tahu..

tengok ni.. wajah berlian.. sebelum dan selepas..


owh.. rupe asalnya begitu.. memang hodoh.. agak-agak kalau terjumpe kat tepi jalan tu.. memang buat tak nampak je.. tak de rupe berlian langsung.. ih.. ih.. ih..

kita manusia pun sama je macam batu yang hodoh tu.. walaupun hodoh.. sebenarnya kita ada potensi dalam diri masing-masing yang boleh kita gilap untuk jadi indah dan tinggi nilainya setinggi nilai berlian.. malah kita ni lebih mulia lagi dari batu tak bernyawa tu..

and, kalau kita gagal mencari diri.. hodohlah macam tu selama-lamanya..

bila saya kata saya nak jadi berlian.. takdelah maksudnya saya nak orang pandang saya and sanjung saya atau pun memperdagangkan saya.. yosh! tamooo lah..


maksud saya.. saya mencari sinar macam total internal reflection yang berlian ada tu, dalam diri saya..

fitrah manusia ni.. lahirnya suci.. secuci titisan embun pagi.. suci sangat.. tapi.. as the time passed by.. daki-daki noda dan dosa akan mengotori diri tadi.. cuba bayangkan kain putih yang terpalit kotoran.. lumpur, lipstick, minyak, dakwat pen, air kopi.. macam-macam lah.. dah tak putih dah.. kotor! sangat kotor..

macam tu jugak la diri manusia.. sebab tu lah kita kena selalu muhasabah diri.. tengok la kain putih permberian Allah pada kita ni.. putih lagi ke?

kotor? rasa macam mustahil je nak jadi putih balik? cube tengok batu hodoh tadi tu.. ade rase mustahil tak nak jadi berlian? yep.. nampak macam mustahil je jugak.. tapi.. itu hakikat.. batu hodoh tu adalah berlian..


menggilap potensi diri.. mencari diri.. agar menjadi seorang hamba yang sejati. saya bukannye nak jadi cantik macam bidadari.. tapi saya nak jadi setabah Sumayyah dan sekuat Ummu Hakim, sebijak dan sefaham Rabiatul Adawiyah.. saya tak mahu jadi wanita yang biasa-biasa.. yang lupa akan Tuhannya.. yang leka dengan arus palsu dunia.. yang tenggelam dalam keindahan yang fana.. cukuplah dengan apa yang dah saya laluli.. saya jemu.

saya nak balas cinta Allah pada saya.. terima kasih ya Tuhan kerana memilih hamba kerdil-MU ini untuk faham.. tujuan hidupnya adalah menjadi khalifah (2 : 30) dan juga untuk menjadi abid (51 : 56)..

ya Tuhan, hamba-MU ini bersyukur terpilih menjadi batu berlian.. hamba-MU ini sedia untuk digilap.. hamba-MU ini sedia untuk diTARBIYAH.. syukur kerana Engkau hadirkan dai'e-dai'e solehah untukku.. Alhamdulillah.. kekalkan rasa dan semangat ini untukku ya Allah..
Allahumma Amin~

to all readers and followers, kita dah berada di penghujung akhir zaman.. bila lagi kita nak muhasabah diri.. and perbaiki diri? masa tak tunggu kita.. kiamat itu pasti.. jom sama-sama kita jadi BERLIAN! berlian pada ummah... berlian pada islam.. 

may Allah grant our wish.. insyaAllah..

do spend 9 minutes watching this video, and understand from where we came from.. and where would we end..  with your heart.. believe.. we are near the end.. 

“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan bagi manusia, kamu menyuruh kepada makruf, mencegah kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah.”(surah Ali Imran : 110)

till my next entry, wassalam~


5 comments:

Tokwan Muda said...

Assalamu'alaikum,ye betul tu,tetapi memang diakui dewasa ni zaman sgt mencabr untuk dilalui,semoga kita semua dipelihara darpada kemugkaran yang membanjiri dunia kini....

Nur Liyana said...

owh...hebat jugak berlian!!!!
semua ciptaan Allah semuanya unik dan hebat kan???

Mardiyatun Nabila said...

Wawa..nak jadi berlian jugak... >_< hehe..btol tu,kte insan yg slalu lupa n wat salah,kte kene muhasabah dr..b4 tdo fikir pe yg dah buat hrni..yg salah jgn wat lg..huhu..

qamarguyz said...

salam ziarah..
mana kaca mana intan berlian?
bukan mudah hendak dinilai insan, tapi mudah bagi Tuhan..
m0ga kita diberi kekuatan yer sis,,
jangan alpa & leka..walau siapa kita bernama

wildorchid said...

tetapi jangan kita terlupa dan terleka...karna yang kaca bisa menjadi intan permata...dan intan permata itu juga tidak mustahil boleh bertukar menjadi kaca...mudah2an kita dianugerahi kekuatan dari yg Maha Meliputi Segala Sesuatu....aminnnnn...