Saturday, January 15, 2011

:: Saya Pelajar IPG kampus Sultan Abdul Halim ::


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 
السلام عليكم
❤♫❤♫❤.•*¨`*•..¸♥☼♥ ¸.•*¨`*•.♫❤♫❤♫❤
 
(^_^) mulakan dengan senyuman okie~!
mukadimah : segmen ni dianjurkan oleh BLOG PILIHAN MALAYSIA (BPM).. khas untuk bakal cikgu cikgi.. macam saya la.. huhuk~ siapa nak join lagi silalah ke link yang tertera okie :)
 
neway, 'IPG' tu nama baru that stands for Institut Pendidikan Guru.. while 'maktab' pulak nama lama.. apa-apa pun still sama je.. :) and masih ramai yang refer IPG saya tu sebagai MPSAH (Maktab Perguruan Sultan Abdul Halim).. tapi, rasanya senang sebut 'maktab' la..insyaAllah orang tahu tu tempat cikgu-cikgu berlatih nak jadi cikgu. *huk~! nak jadi cikgu pun kena berlatih tau...*

kursus apa yang saya ambil kat IPG ni? 
saya seorang pelajar jurusan B.Ed TESOL tahun ke-2..
 B.Ed TESOL tu apa pulak? 
it stands for :
Bachelor of Education in Teaching English for the Speakers of Other Language..*panjang benor nama..*
 
 bakal cikgu TESOL

maybe ada terbaca sahabat seperjuangan saya menyebut yang kami ni guru pelatih under twinning programe..
insyaAllah in the coming Febuary kami akan melanjutkan pengajian tahun ke-2 dan ke-3 kami di Victoria University of Wellington, New Zealand (VUW).. apa-apa pun, kami still pelajar IPG.. (^_^)~ and saya sayang IPG saya sangat-sangat~!

disebabkan saya ambil TESOL, maka dengan ini, saya adalah bakal guru subjek BAHASA INGGERIS..~ *ticher tauu..hehe*

 next~
Ceritakan pengalaman manis dan pahit sepanjang belajar untuk menjadi guru.. dan apakah perubahan yang anda mahu buat dalam sistem pendidikan negara sekarang ni? (wajib jawab ye)
 
pengalaman manis : 
manyak sangat yang manis.. (^_^)~ salah satunya adalah ketika Pengalaman Berasaskan Sekolah or PBS.. waktu tu saya ber'PBS' di Sekolah Kebangsaan Bakar Arang (SKBA)..those pupils over there are so adoreable.. kat sinilah saya rasa sendiri betapa susahnya nak jadi cikgu..and betapa seorang cikgu tu berpengaruh ke atas murid-murid.. and sampai sekarang still ada lagi murid-murid comel yang keep in touch dengan saya.. SWEET sangat.. *writing this down makes me realised how much I miss them.(T_T)*
 
 pengalaman pahit :
*tak mau kongsi lah~!* huhuk~ gurau je.. ok saya kongsikan..saya pernah di klasifikasikan sebagai pelajar yang 'perpotensi untuk gagal'.. wuuu~ sedih sangat time tu.. apakah dosaku..(T_T)~ tapi.. it was then la.. waktu mula-mula masuk IPG, foundation sem 2.. kita kena belajar dari kegagalan kan.. Alhamdulillah saya passed foundation dengan keputusan yang bagi saya was 'a bless' by Allah.. 
*kita kena pandai maniskan apa yang pahit tau.. (^_^)*

and last sekali,
perubahan yang saya nak buat dalam sistem pendidikan negara :
*mencabarnya soalan..* kalaulah saya diberi kuasa untuk mengubah sistem pendidikan ni, saya nak kita wujudkan sekolah menengah yang berfokus kepada kemahiran dan minat pelajar.. kiranya macam sekolah teknik sekarang ni lah jugak.. tapi.. lebih spesifik.. 
macam yang kita ada di peringkat universiti.. tak perlu paksa murid yang kurang 'Mathematical Intelligence' untuk study Additional Mathematics, atau students yang kurang 'Visual Spatial Intelligence' untuk study Pendidikan Seni.. sedangkan di peringkat universiti masing-masing tinggalkan apa yang mereka tak 'minat' or kurang 'berkemahiran' tu.. 
cukuplah sekolah rendah untuk mengenal pasti dan memandu minat dan kemahiran para pelajar ni.. tak perlu memanjangkan ke sekolah menengah. akhirnya semua berlumba nak kan 'A'.. ada kuantiti, tapi kurang kualiti..

macam ni baru lah kira 'PEMBANGUNAN MODAL INSAN'.. Allah ciptakan kita ni berbeza potensi dan kebolehan.. so, for me, school should be a place to make sure that students' potentials and abilities are fully developed and not to torture them with things that they could not handle.
(sebenarnya, sistem yang sedia ada dah cukup baik, cuma PELAKSANAAN perlu dibaik pulih..)
 
wallahualam~
 
hehe.. bila saya start membebel.. begitu la rupenya.. ampun~
 
out dulu..
~

13 comments:

al_hakim said...

sgt menarik..nice entry ticher..t buat skola sendiri nak tak?hehe

Fiqah Alias said...

hehehe...semaktab kte yer..?? hee~ fiqah kenai..fiqah kenai...huhu..btw..fiqah mmg sgt3 n amt3 brsetuju ngn cdgn tu...insyaallah...harapnya sistem pendidikan malaysia kini dibaikpulih & dipertingkat dr masa ke masa...=)

^cahaya_harapan91^ said...

salam ziarah n salam perkenalan dari saya..saya dr IP kent..

http://cahayaharapan91.blogspot.com/2011/01/saya-pelajar-ipg-kampus-kent-sabah.html

:)

terokai seni said...

bole le jadik anak murid cenggini

Surau Al-Ghafur said...

salam sis..waah..bestnye dpt gi obesi..guna pluang sbaik2nye..sbb bukan mudah nk dpt sume tu..

huhu..jeles gak kdg2 tgk dak2 yg twinning ngan u luar ni..

Unknown said...

salam perkenalan..saya rozuan student UKM..jom singgah blog saya..

Cikgu Aini said...

salam kenai bakal cikgu!.. meh singgah blog akak.. http://ainblogger.blogspot.com/2011/01/saya-pelajar-uitm.html

meriahkan followers sini jga! :)))

ana_liyana said...

be a gud ticher..hihi~
:)

Puan Nurussalwa said...

masyeh semua~! :)

al_hakim said...

same2 awak..cumel~

Abu Zafran said...

salam...

nice to read ur story bour ur life at ipg

http://zubir5588.blogspot.com/2011/01/saya-pelajar-ipg-kampus-pendidikan.html

Anonymous said...

wow..bakal teacher rupenyer erk...

ainachomel said...

salam...bkal cikgu...sye nk tnye ni..mse first2 ckgu apply ipg tu cikgu amek course ..pengajaran bahasa inggeris sbg bhs kedua ke?cz sye minat bdg tesol ni...tp keliru..same ke tesl n tesol ni???