Saturday, April 23, 2011

:: KaDaNG-KaDaNG DiaM iTu LeBiH BaiK ::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•


"if you have nothing nice to say about someone, you better don't say anything"

kita bukan hidup seorang kita je dalam dunia ni.. ada orang sekeliliang kita yang kita kena jaga perasaan diorang.. kalau dah rasa tak reti sangat tu.. lebih baik kita berdiam diri dari menyakiti mereka.. tapi.. jangan diam yang buat orang sakit hati pulak.. kalau orang tanya kite jawab la baik-baik.. jangan orang cop kite kurang beradab pulak nanti.. betul tak?


nak buat diam pun kena betul cara jugak.. ni kalau diam dengan muka yang stress and muncung macam itik tu.. orang pun menyampah dengan kita.. so, dah diam tu.. MANISkanlah muka tu ye.. senyum.. macam ni  .. haa.. kan comel tu.. hehe~

Rasulullah bersabda bermaksud: "Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, maka hendaklah dia mengucapkan perkataan yang baik dan kalau tidak, hendaklah diam." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)



ni saya nak kongsikan sedikit tentang hikmah 'Lidah' yang diam :

1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah
2. Perhiasan tanpa berhias
3. Kehebatan tanpa kerajaan
4. Benteng tanpa pagar
5. Kekayaan tanpa meminta maaf kepada orang
6. Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal
7. Menutup aib diri



owh.. banyak hikmahnya kalau kita dok diam ni.. so.. dari bercakap-cakap benda-beda tak berfaedah.. mengata orang tu, mengata orang ni.. lebih baiklah kita DIAM.. shuuuu~ 
jadi, renung-renungkan dan selamat beramal.. 

sekian~

18 comments:

pikapiko said...

stuju wa...
hehe..
dia tu pling bgs..
dri berckp bnda yg bakal tmbulkan pergadohan..kn2?

Farah Hanim said...

farah baru je blajar psl hadis tu hhi ^^,
- missing you sis <3

aza said...

yaaa...btol tu....
bdiam lbih baek dari ckap bnyk kan??

Cikli said...

dalam diam, aku terkomen

Miss Shikio said...

berdiam diri bukan bermakna kalah, tetapi menang kerana menyaksikan dosa2 mereka yg bercakap banyak

^________^

Syuxer said...

betul tuh coz lidah kan mana ada tulang..diam itu la tulangnya..:)..jom follow sesama..:)

deDetz said...

eya..saya pun lagi suka diam
tak payah buang tenaga kan?
bercakap banyak ni pun memenatkan =D

sha said...

Diam.
senyum je la..

erysweetie said...

bercakap dgn ilmu insyaAllah tak siasia... manusia ni kalau selalu tgk diri sendiri, jarang nak mengata org... jadi lah manusia yg selalu cermin diri =)

zakura said...

benar.diam lagi baik jika bising tkde faedah..follow sni

aku said...

berdiam lebih baik..benda paling susah nak jaga~lidah..nice entry=)

nUr _ atiQah said...

yup..betul tu..
hee^^~

zacky ~786~ said...

btol . ~ jaga bahasa kita.. :)

Arif Aiman said...

setuju saturatus duapuloh pat peratus!

amny said...

amni ni byk mulutt....ggrr...kena ubah nii..haaha

crowjagarichu said...

diam.. kadang terdiam, kadang juga dalam diam tertawa. mimpi juga diam, kadang dalam mimpi terdiam.. istilah yg lama disembunyikan..

crowjagarichu said...

diam. sebuah istilah yang indah. terdiam untuk mendengar.. tertawa untuk memilih.. terdiam karena pilihan dari pendengaran...

Ummu Ash said...

share ye dik... ^_^