Saturday, April 9, 2011

:: BiLA CiNTa BeRuBaH JaDi DeRiTA ::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•



"dia dah berubah.. dulu sebelum kawen, baik je.. macam malaikat.."

errr~

pembetulan..

"kalau sebelum kawen tu baek macam malaikat, fikir-fikirkanlah.. sebab malaikat tak bercinta sebelum kawen (tak couple).."

sebenarnyalah.. ada ke manusia biasa macam kita ni yang sempurna.. yang baik 24jam? yang tak reti nak marah.. yang apa dia buat kita nampak indah? yang apa kita buat dia nampak indah?

secara rasionalnya,
TAK ADA.

kadang-kadang mak kita masak pun ayah kita kata kurang masin.. kan?

so, 

kepada yang terasa cinta dah berubah jadi derita tu.. cubalah mencari solusi dalam hubungan korang..

Nikah

bagi yang tengah mencari cinta tu..

sedarlah bahawasanya cinta itu bukan tentang keindahan semata-mata.. ada yang tak indah.. pasangan kita tu pun manusia biasa.. kalau nampak macam baik semacam je.. fikir-fikirkanlah.. (applies to those yang bercinta before kawen in which baik jangan buat).. bagi pasangan yang dah berkahwin, and nampak baik je pasangan kita tu.. Alhamdulillah.. itulah syurga cinta.. (^_^)~

kepada yang sedang melayari bahtera perkahwinan, (bajet dah kawen je cik nurussalwa ni) sedarlah yang syaitan amat sukakan suami isteri yang bertengkar.. diorang akan cuba sedaya upaya untuk menghasut supaya korang nampak yang tak elok je.. reflect baik-baik la okie?

jangan menyesal.. dan jangan jugak merasa yang cinta korang dah berubah jadi derita.. tidak sebenarnya.. sebab perkahwinan itu anugerah.. ramai orang yang nak kawen tapi tak mampu..(kan?) kenapa korang yang dah kawen membiarkan emosi dan syaitan menguasai diri? rasional ok?

apa-apa pun, dalam setiap perhubungan tu pasti akan ada naik dan turunnya.. gaduh tu biasalah.. mak ngan ayah saya pun ade je gaduh-gaduh..(diorang kata diorang tak gaduh, tapi macam gaduh je..huhuk).. itu semua rencah dalam perhubungan tu.. kata orang, hidup ini macam mata piano, ada hitam ada putih, kalau ada dua-dua barulah jadi melodi... kan?

keyboard

so, jangan salahkan cinta.. ianya tak pernah membawa derita..kita yang salah sebab tak reti nak jaga cinta..

wallahualam~

19 comments:

Fatma Diyana MB. said...

nasihat yang berguna :))

al_hakim said...

awk punye entry sgt membina tau!sy peminat awk!eh2..blog swk..=P

sya fieqa said...

wah..entry yang menarik..
=)

sayda said...

Assalamu'alaikum

Sungguh menarik utk dijadikan panduan.

shedameor said...

nice :)

[ apexogamy ] said...

haha, mane ade gadoh lah..
err..piano ye..huhuhu
nice, entry(bace star) :P

Mimis said...

Kalau setakat sebelah pihak saja yg menjaga cinta dlm perhubungan.. tapi sebelah pihak satu lagi buat donno ajee... mcm mane tu?

EJA said...

nice entry..jom komen dan follow disini http://menulisdenganhati.blogspot.com/2011/04/andai-al-quran-bisa-bicara.html

The Black Jubah said...

Assalamualaikum.....betul betul betul...cinta hakiki hanya cinta Allah kerana Ia tak pernah berubah dan tak munkin munkir janji....cinta manusia hanya Rahmah dan Ehsan saja sebenarnya....

erysweetie said...

Yerp..syaitan akan sedaya upaya masukkan sesuatu dalam hati suami atau isteri untuk bergaduh...

bila rasa cmtu...istighfar banyak banyak.. ingat pada pencipta..yg memiliki hati, jiwa dan diri kita =)

Hafriz Mohamad said...

nice entry!

hmm.. biasenye mcm tu lah.. kte trlalu mletakkan hrpn yg trlalu tinggi kpd ssorg mnusia.
cntohnya kita dh anggap si A sbg 'malaikat' sdangkn dia hanya 'mnusia biasa' yg sntiasa trdedah dgn kesalahan..

jd..jgn trlalu fikir nk yg prfect. biase2 sudah..^_^ jnji ia trbaik bt diri kita. ehem! (bajet cm da kawen jer aku nih..hehe)

Si DauN CeRi said...

err.. cik salwa, sy rs mcm ade aura bunga-bungaan la entri ni.. hehe dalam hati ade taman..~



pape pon, nice post cik salwa.. :) *thumbs up*

Miss Tira said...

Kadang-kadang rasa macam kelakar bila ada orang putus cinta lepas tu letak status kat FB cakap cinta itu membawa derita. Kalau cari cinta nafsu memang deritalah. Carilah cinta sejati.

padlie said...

setuju ngan e3 ni.. manusia x sempurna.. ada kala lidah kan tergigit.. sama2 la toleransi..

kay_are said...

owh macam tu ke.. tapi memang x bape reti r cite2 cinta ni.. pengalaman pun kejap je.. huu

TAYAR PANCIT said...

peringatan yg bagus :)

cemomoi said...

banyak ngat tengok crita industan kot.. tu yang dok khayal yang indah-indah dalam gerbang perkahwinan... idop la atas realiti dan berpaksikan pada iman

deDetz said...

hmm..sangat setuju,
bila bahagia, memang semua nampak indah..

bila dah clash,
rasa macam kita orang yang paling bernasib malang dalam dunia =.=

chii said...

nasihat yang berguna..pasni chii nak kejar cinta lepas nikah plak. kemanisannya lagi menarik kan =)