Saturday, February 12, 2011

:: ApA mAkSuD nAmA kOrANg?? ::

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم
♫❤♫❤♫❤.•*¨`*•..¸♥☼♥ ¸.•*¨`*•.♫❤♫❤♫❤

heyya all.. (^_^) sehat semuanya?
neway, sebelum kita cerita panjang, saya nak mintak maaf sebab sekarang saya prefer jadi silent reader.. nanti-nanti saya kembali mengomen okie dears.. its a promise..
(^_^)

:: ApA mAkSuD nAmA kOrANg?? ::

korang tau tak yang nama ni adalah doa? rasanya semua orang tahu pasal ni kan?  tapi.. sekarang ni semua orang dah ada nickname masing-masing.. ada tu yang jauh benor dari nama asal kita..
uhuk~ saya pun ada nickname saya sendiri.. most people panggil saya 'wawa'.. neway, ada maksud ke? 'wa = dan'.. so, 'wawa = dandan???' hehehe..no komen..

its a pleasure when people call me by my real name.. tak kiralah'salwa' or 'nurussalwa'.. rasa spesel woo.. hehe~ bukan tak suka orang panggil nickname saya ye.. cuma perasaan tu lain la bila panggil nama sebenar..

korang pulak macam mana?

hmmm..

kepada bakal-bakal pemberi nama untuk anak-anak yang bakal lahir..(korang la..) adalah penting untuk kita memberikan nama dengan maksud yang baik..

seperti yang disebutkan dalam Jame’ al-Fawaid, jilid 2, halaman 407 menyebut, Rasulullah SAW menjelaskan, "Hak anak terhadap ibu bapanya, antara lain adalah memberinya nama yang baik dan membentuk budi pekerti yang luhur."

antara panduannya nama yang baik adalah :

 1. memberikan nama yang bermula dengan 'Abd' seperti, Abdul Malik dan Abdul Aziz.
(walau bagaimanapun, penggunaan 'Abd' dan selain dari Al-Asma Husna @ Nama ALLAH adalah haram kerana 'Abd' bermaksud 'hamba')

2. memberikan nama para Nabi.. sebagai contoh, Muhammad, Ayub atau yang lainnya.

3. memberikan nama tokoh-tokoh Islam terdahulu. antaranya, Umar, Hamzah, Rabiatul Adawiyah, Khadijah dan lain-lain.

selain dari tu.. just selak je la buku panduan menamakan anak yang banyak dijual kat pasaran sekarang.. kena teliti sikit lah bab nama ni.. cuz, maksud 1 hal.. bunyi pun, jangan pelik sangat.. kesian kat anak tu.. free je jadi bahan kawan-kawan karang..


"Sesungguhnya kamu akan dipanggil pada hari kiamat dengan nama kamu dan nama bapa kamu. Maka elokkanlah nama-nama kamu". - Mafhum Hadis Abu Darda R.A.









gambar hiasan


 
itu sahaja dari saya untuk kali ni.. renung-renungkan..dan..SELAMAT BERAMAL..  (^_^)
 
out dulu~
(^_^)

4 comments:

Addien said...

maksud name amat penting bg ana...
bg ana sptutnye name tu mlmbangkan peribadi seseorg..n klu kte nak jge identiti dan prilaku..cba fkirkan name kite..muhasabah dengan mkna nama..insyaAllah..

p/s-tips yg tidak seberapa

Puan Nurussalwa said...

ad-Dien : tips yg bgs sgt.. syukran :)

Anonymous said...

As-salam.
Syukran.nama ana mardhiyyah=yg diredhai:)insyaallah.

Anonymous said...

As-salam.tips yg bagus:)