Thursday, August 19, 2010

:: TeNtaNg DoA ::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•

JANGANLAH KERANA KELAMBATAN MASA PEMBERIAN TUHAN KEPADA KAMU, PADAHAL KAMU TELAH BERSUNGGUH-SUNGGUH DALAM BERDOA, MEMBUAT KAMU BERPUTUS ASA, SEBAB الله MENJAMIN UNTUK MENERIMA SEMUA DOA, MENURUT APA YANG DIPILIH-NYA UNTUK KAMU, TIDAK MENURUT KEHENDAK KAMU, DAN PADA WAKTU YANG DITENTUKAN-NYA, TIDAK PADA WAKTU YANG KAMU TENTUKAN.
RasuluLlah SAW telah bersabda, Sesungguhnya الله Ta’ala mencintai orang yang bersungguh-sungguh di dalam doanya . dan telah datang penjelasan di dalam hadits, bahwa JIbril AS berkata, “Wahai Tuhanku hamba-Mu Fulan telah berdoa maka kabulkanlah doanya". Maka berfirman الله Ta’ala, Biarkanlah ia, sesungguhnya Aku senang mendengarkan suara doanya”
 
Hadits diriwayatkan dari sahabat Jabir RA berkata, “Aku mendengar RasuluLlah SAW bersabda, ‘Tiada seorang hamba yang berdoa kepada الله Ta’ala melainkan الله Ta’ala memberikan apa yang ia minta, atau dihindarkan dari kejahatan yang sebanding dengan permintaan itu selagi ia tidak meminta suatu perbuatan dosa atau memutuskan silaturahim”.

 walau apa pon doa yang kita minta dari-NYA.. ingatlah.. berserah diri pada-NYA.. kita perlu menerima setiap ketentuan dan ketetapan-NYA. supaya kita akan beroleh redha ALLAH dalam setiap apa yang kita lakukan.. pemberian ALLAH itu sesungguhnya berdasarkan kebijaksanaan-NYA. sesungguhnya DIA maha mengetahui..

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui”. (QS. Al-Baqarah Ayat 216).
 
 

4 comments:

al_hakim said...

menarik...
teruskan berdoa k awk..=)

Puan Nurussalwa said...

al_hakim : iye.. same2 la kite berdoa..

terokai seni said...

bergantung harap dengan Allah, insyaallah talinya teguh tak putus

Puan Nurussalwa said...

cemomoi : true.. =) setuju sgt.