Monday, August 23, 2010

:: ThE ArT oF liFe ::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•

banyak persoalan yang timbul dalam benak seorang insan bernama manusia. bila tertimpa musibah maka terhimpit persoalan 'dimana salahku ya Tuhan?'. pernah terfikirkah kita akan anugerah sebuah musibah? manisnya sebuah ujian? indahnya sebuah kesakitan? fikirkanlah. tidak akan terjadinya sesuatu tanpa sebab, samada sebab itu nyata ataupun tersembunyi.ehem~ bukan ape la.. saje je nak bermadah sikit. memang kalau nak di ikut logik akal kita ni. sape la yang hendak diri ditimpa musibah? ditimpa sakit? ditimpa ujian? tetapi, ujian, kesakitan and musibah dalam kehidupan itu perlu ada, untuk mentarbiyah diri menjadi insan yang lebih baik, yang lebih faham, yang lebih redha atas segala ketentuan-NYA. 


bersyukurlah dan bersabarlah tak kira apa jua yang Allah beri pada kita. yang pastinya. tiada satu pun yang berlaku itu sia-sia. semuanya terjadi bersebab.

Sabda Nabi SAW,"Sungguh menakjubkan keadaan orang mukmin, karena semua keadaannya baik baginya, dan itu tidak terjadi pada siapa pun kecuali pada orang mukmin. Jika dia mendapat kelapangan dia bersyukur, maka itu baik baginya. Jika dia ditimpa kesulitan dia bersabar, maka itu pun baik baginya." (HR. Muslim).

bersabar. Allah menjanjikan berita gembira buat hamba-hamba-NYA yang bersabar ketika diuji oleh-NYA. senang ke susah untuk bersabar? terpulang kepada cara kita melihat sesuatu musibah itu. IKHLAS dan SABAR. itulah yang menjadikan kita seorang Islam yang redha. fikir-fikirkanlah.
 
"Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun" . (QS al-Baqarah [2]:155-156)

 walau apa pun, ingatlah, jangan sesekali berputus asa dengan rahmat Allah.. kerana.. "Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir." (QS Yusuf [12] : 87)

lagi satu, musibah itu menghapus dosa. tak kiralah andai kita terpijak duri ke, tangan terkena seterika ke, tersadung jatuh ke, tangan kena pisau ke apatah lagi kalau kita ditimpa musibah yang lebih berat dari ini semua. Allah sayang. sebab itu Allah turunkan musibah untuk kita. jadi. bersyukur lebih baik dari mengeluh dan meratapi diri. =)

"Tidaklah seorang mukmin tertimpa musibah tertusuk duri atau lebih dari itu, kecuali dengannya Allah akan menghapus sebagian dosanya." (HR Bukhari dan Muslim)


this is my art of defense = I SMILE everytime I'm in pain. and I tell myself over and over again, I am not alone. HE is always with me. and HE had also blessed me with people who LOVE me dearly. Alhamdulillah.. =) pain, surely is hurting, but LOVE cures everything. LOVE ourselves first, then we will see that everything has its on BRIGHT side. =)

kadang-kadang memang suke membebel dalam English. huhu~ ok lah.. len kali sambung lagi.. renung-renungkan.. dan selamat beramal.. =)
 
 
 
with LOVE,
-nurussalwa hilmi-

4 comments:

cemomoi said...

elok tanya diri dosa apa yang kita telah lakukan moga kita dapat hikmah kenapa Allah turunkan ujian tu

manna_salwa said...

Betul tu.. =) semua bende ade sebab n akibatnye kan..

al_hakim said...

sy pun akan bersama awk..

manna_salwa said...

al_hakim : masyeh..~ =)