Monday, May 31, 2010

:: SilEnCe eNtRi ::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.• 

TAHUKAN SEMUA TENTANG SERANGAN YAHUDI LAKNATULLAH KE ATAS FLOTILA MISI BANTUAN KEMANUSIAAN LL4G KE GAZA?? HMM.. 

:: KUDRAT KITA ::

adakah kita buta membuat nilaian?
tercacatkah sudah segala pancaindera kemanusiaan?
dunia merintih memanggil keadilan.. 
bumi menangis mendamba kebebasan.. 
kisahkah kita akan episod penindasan? 
tahukah kita erti perih perjuangan? 
jangan hanya melangut menonton kisah penderitaan.. 
paling tidakpun tadahkanlah kedua tapak tangan.. 
mohonlah dari-NYA bantuan rahmat ehsan.. 
sesungguhnya janji-NYA bukan satu penipuan.. 
terasa hampir tibanya saat kebangkitan.. 
Islam kan kembali menerangi penghidupan.. 
yakinlah semua dalam doa yang dipanjatkan..
yakinlah semua atas suatu kepastian..

manna_salwa @ Nurussalwa Hilmi
11:30 PM
31 Mei 2010

ALLAH berfirman dalam ayat2 yang diturunkan-NYA:

“Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal yang salih di antara kalian, bahawa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa; dan Dia pasti akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diridhai-Nya untuk mereka; dan Dia bersungguh-sungguh akan menukar keadaan mereka, sesudah mereka berada dalam ketakutan, menjadi aman sentosa.” (QS an-Nur [24]: 55).

"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum lagi datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya dengan orang-orang yang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa dengan malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam ujian) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datang pertolongan Allah?" Ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat." (Al-Baqarah, 2:214)
Dan Kami pasti akan menempatkan kamu di negeri-negeri itu sesudah mereka. Yang demikian itu (adalah untuk) orang-orang yang takut (akan menghadap) ke hadirat-Ku dan yang takut kepada ancaman-Ku. Dan mereka me­mohon kemenangan (ke atas musuh-musuh mereka) dan binasalah orang-orang yang melakukan sesuka hati lagi keras kepala. (Ibrahim, 14:14-15)

baca  INI dan INI

segala2nya terletak pada aturan-NYA.. Wallahualam~
takut menanti waktu ni, kerna akan menyusul dtg hari abadi.. cukupkah amalan aku sbgai hamba-NYA?? tapi, kalau bukan kini bila lagi..? Islam sudah terlalu ditindas.. ya Allah..bantu kami.. Amin~

Wednesday, May 26, 2010

::BunGa-BunGA::


....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

heyya all.. (✿◠‿◠) hari ni kite berkenal-kenalan dgn bunge ok.. hehe~ memandangkan GARDEN saye ni kekurangn bunge, saye nk menambah ceriakan dgn bunga-bunga neh.. bunga ade bnyak jenis k.. ni serba sedikit la.. so, meh la kite tengok bunga k.. (✿◠‿◠)

ini carnation.. kenal x? orang kate *orang la kate kan, xkan bunge pulak yg kate* carnation melambangkan kecantikan dan jgk kemegahan.. omputeh kate pride n beauty.. (✿◠‿◠)

ok, ni pulak tulip.. sume tau tulip kan? ok, tulip cam dlm gambar ni bnyk kat eropah.. kat belanda de la ladang2 tulip cenggini.. *hoho, saye nk p belanda, sape nk taja? hehe* tulip pulak melambangkan declaration of love. ape tuh? haha.. erm, cmne nak translate ni.. kire maksudnye, wargh.. cannot think of what declaration is in malay.. so, t hampa p check kamus sendri la eh.. huhu~ (✿◠‿◠)

next,
yang ni name die sweet pea.. cam orkid pon ade gak kan rupe die.. mcm2 kaler ade bunge ni.. n makna bunge ni adelah delicate pleasure.. delicate pleasure ni kirenye mcm sesuatu yang halus n menyenangkan la.. cm sedap mate memandang gitu..(✿◠‿◠)

ase yang ni pon korg tau ape.. easy kan, bdk tadika pon tau ni bunge matahari.. hehe~ ade nampak x rupe bunge ni mcm matahari?? ade kot.. hehe.. bunge matahari or sunflower ni melambangkan fikiran yang suci.. ceceh.. suci tau.. mcm saye.. huhu~ pure thought.. (✿◠‿◠)

selamat berkenalan dgn lili.. hehe~ ni la bunga lili ok.. lili ni maksud die, majesty.. majesty tu ape eh? ha.. majesty tu keagungan o kegemahan cmtu lah.. ase maybe sbb bunge ni besar kan.. (✿◠‿◠)

bunge ni la yg terlangkup kat header blog ni.. ade nampak?? uuu..bunge ni, name die daisy.. daisy ye anak2.. daisy ni pulak dikaitkan dgn  suci murni, kesetian, kepercayaan, keceriaan n kesederhanaan.. wahh..sweetnye daisy ni..(✿◠‿◠)

say hye to daffodil.. (✿◠‿◠) chantek x? ni la bunge yang riang gembira.. hehe.. makne bunga ni kehormatan n sopan santun.. owh.. bunge ni sopan rupenye.. haha.. bru tau..
sape ingat iklan susu yg ade ako mustafa tu?? ako : 'bunga..bunga..bunga..' lil boy : 'orkid la.'.. hehe~ comel je bdk tu kan.. orkid maknenye, cinta n kecantikan.. oooo..

yang ni la bunge iris.. yg macam dlm lagu awie tu.. haa.. iris ok name die.. so, iris ni maksud die ape pulak ek? iris = pujian.. sesape yg nk puji kawan2 die tu bley bg buge ni, kalo dah agk2 segan dk puji dgn kata2 ek.. hehe

sape x kenal bunge ni sile ketuk kepale sendiri k.. haha.. ni bunge ros.. org panggil mawar k.. biase la, kalo dah ros ni, ape lagi maknenye kalo x cinta.. ceceh.. korg yg dlm ati de taman tu mmg kenal sgt la ngn makna bunga ni..
tp..ingt weh, no forbidden love k.. especially b4 marriage.. pepandai la ampa pk noh.. (✿◠‿◠)

inilah buttercup.. comel kan? hehe buttercup ni keceriaan dan keanak-anakkan.. alolo.. awat la comey sangat.. hehe

morning glory.. ni bdk2 panggil bunge seri pagi.. ala..yg pagi je die berseri tu.. waktu2 len x dah.. hehe.. morning glory maksudnye kepura-puraan.. hoh?! eh? haha.. tu la.. berseri ade mase lagi, kan dh kene pura2.. haha.. baru i tau..

cherry blossom.. biase jumpe kat jepun..ala, yg para2 sakura tu.. ni la bungenye.. cik sakura.. sakura ni maknenye pelajaran.. yup, education.. intelek betul la bunge ni.. huhu~ (◕‿◕✿)

ni la lavender.. yg selalunye jd wangian bedak, perfume, n yg sewaktu dgnnye tu.. lavender ni org kate bau die menenangkan.. betul eh? hiii..bunge ni melambangkan kesetiaan.. wah.. sweet la u lavender.. hehe~ (◕‿◕✿)

lilac.. lilac ni dikaitkan dgn Youthful innocence.. suci2 remaje cmtulah.. kot.. hihi

teratai atau cik lotus.. cinta yg renggang.. n juge melupakan masa lalu.. hmmm..nape la maksud cik lotus ni mcm sadis je.. ih3..

periwinkle.. tau kan bunge ni yg logo MAKNA tu.. bunge ni bley di define sebagai persahabatan baru.. ataupun ingatan.. camtulah lebih kurang..

magnolia.. mcm name eskim tu.. magnolia k.. adepon maksud bunge ni adelah kecintaan pada alam sekitar.. wah.. ni bunge utk aktivis alam sekitar ke ape.. huhu~

jasmine @ melur.. ha.. bunge ni kat kg sye ade.. wangi.. sesuai la dgn makne yg die bawak.. kelembutan, kekayaan, n keanggunan.. anggun x? bley la kan.. hehe

meadow.. bunge ni org kite panggil ape eh? ade x kat malaysia? bunge ni pon sadis jgk maknenye.. kire2, org yg mendifinisikan maksud2 bunge ni kata, meadow ni melambangkan putus asa.. adoi..ape la salah cik meadow sampai gitu intepretasi die.. ih2..sabar je la cik meadow eh.. uuu~

k, bnyk dh.. nanti2 kite kenal2 ngn bunge2 len k..
pape pon, ciptaan Allah taala mmg cntik2.. sume indah2.. marilah kite menghargai anugerah ciptaan Tuhan utk kite ni k..



Monday, May 24, 2010

.✿LUKISAN ALAM✿.


....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•

LUKISAN ALAM - HIJJAZ

Hidup tidak selalunya indah
Langit tak selalu cerah
Suram malam tak berbintang
Itulah lukisan alam
Begitulah aturan Tuhan

Jadilah rumput nan lemah lembut
tak luruh dipukul ribut
Bagai karang didasar lautan
Tak terusik dilanda badai

Dalam sukar... hitunglah kesyukuranmu
Dalam senang... awasi kealpaanmu
Setitis derita melanda
Segunung KurniaanNya

Usah mengharapkan kesenangan
Dalam perjuangan perlu pengorbanan
Usah dendam berpanjangan
Maafkan kesalahan insan

Dalam diam... taburkanlah baktimu
Dalam tenang... buangkanlah amarahmu
Suburkanlah sifat sabar
Dalam jiwamu itu
Di dalam jiwamu itu
nota : Aturan-NYA lah yang terbaik.. kan? *peace*
_(.◕‿◕.)V


Sunday, May 23, 2010

✿ ColOuRs✿ wArNA✿

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•

ai sume.._(.◕‿◕.)/
saje je.. ade bende nak share.. menyimpang sikit la tapi.. sowee ye..
hehe.. entri ni tentang WARNA.. iye.. betul tu.. WARNA.. ie: COLORs or COLOURs ..
Allah ciptakan dunia ni penuh dgn keindahan.. Subhanallah.. warna adelah salah satu dari jutaan anugerah yg Allah bagi kat kite.. kan? sy ni sebenarnye dah jatuh chenta.. huhuhu~ boleh pulak.. cam ape tah ek.. hehe.. chentaku pada anugerah yg 1 ni.. WARNA.. aritu dok boring2 saye ternampak biru dan kuning sebelah2.. huisy.. mcm cun je.. caye x ni? sori la kawan2 kat FB.. boleh pulak saye p upload gambo2 gabungan 2 warna ni kan, mesti nyemak homepage ampa kan.. huhu~ new obsession.. maafkanlah kanak2 autism cm cik nurusaalwa ni ek..hehe~ (.◕‿◕.)
so, kembali kepada biru dan kuning kite tadi..hmm.. saye mmg minat kuning.. comel je warna ni.. lagipon.. orang yang suke warna kuning ni adelah

"Seorang yang berfikiran terbuka dan ceria, mempunyai daya imaginasi yang baik dan bertanggungjawab  pada keperluan diri dan orang lain. Sensitif dan penyayang, menjadikannya seorang yang sedia membantu orang lain sekiranya perlu."

hm..kalo biru ni, saye kurang sikit.. *tapi blog sy bnyk warne biru kan?? hehe~ no komen..* 
ok la.. meh tengok beberape gambo yg mengabungkan 2 warna ni.. layan~

 cantek x? cun je kan? ni la artistik namenye..
kawan saye kate, colour disaster.. xpon kan? hehe~

comel2.. _(.◕‿◕.)V kan?


 asenye dh d edit gambo ni.. tu yg daun biru.. hehe.. tapi, lawa kan? 


 rerame.. nice la.. like it.. (.◕‿◕.)


kawai ne.. (.◕‿◕.)


i heart this pic.. lawa sgt.. berseni.. kan2?
gamba ni org komen kate x lawa.. tp saye tetap ase ianye cun.. huhu~ 


Subhanallah.. cantekkan?


_(.◕‿◕.)V

chanteknye..
hehe~
 
ok, cukup la kot kan.. hehe~ bile kite uat bende kite suke, sume jd cm best kan?
tibe2 je.. huhu~
warne laen yg saye ❤ suke adelah hijau, putih n oren.. sume warna tu anugerah kan.. warna2 ni buat hidup kite ceria, gumbira, n happy kan2? kalo la dunia ni ade just hitam n putih mesti sgt dull.. Alhamdulillah ya Allah.. same2lah kite berfikir sambil menghayati keindahan ciptaan Tuhan.. *peace*
_(.◕‿◕.)V
 
note : cantekkan? hehe~ dah la..tata

Friday, May 21, 2010

♥ qAlBu ♥ HaTi ♥ hEaRt ♥

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•


semalam sy tulih ni untuk status FB sy..

"♥ cIk KoTaK hAtI.. SiLe siMpAn pE yG pAtuT jE yE dLm dIrI cIk.. nI aRaHaN dARi cIk tUaN hAtI.. ♥ siLe bErI kErjAsAmA uNtuK dUdUk dIaM2 n x bErLaRi SaNe sInI.. U oNly NeEd HIM (الله ), nO oThEr bEiNg.. bcOz onLy الله is ThE OnE.. ♥"

huhu~ ade gaye or bunyik structural ambiguity kan? *structural ambiguity tu means ayt tu boleh de banyak makne*
disebabkan status ni, abes cousin sy tanye sy kenape..  
"aiyo2.. dear.. nothing la.. fine2.. jiwe x kacau mane la.. biase2 je.. wa x putus cinte pon *bercinte pon xkan.. hihik*, n wa punye hati xde kaki, so secare logik akalnye, die mmg x lari.. *logik kan? kan? kang kalo lari betul2 abes la..hehe* huhu~"

k, sebab dah ade yang tnye..
jom la cite2 sikit ape sebabnye ek..*kalo nak tau bace ler..xmo tau pon bley bace..eh, kene bace..bace je la..eh2? hehe~*
ok dears *dears tu..(◕‿◕✿)hu~*, pada dasarnye saye nk sampaikan yang ni..status tu saje je nak bagi bunyik santai n sempoi.. *hai cik nurussalwa oi, sempoi la sgt konon..huhu~*

 Ya Muqallibal quluub, tsabbit qalbii 'alaa diinika.
"Wahai yang membolak-balikkan qalbu, tetapkanlah hatiku berpegang pada agama-Mu"

Perhatikan riwayat ni :

Syahr bin Hausyab r.a. mengatakan bahwa ia pernah bertanya kepada Ummu Salamah:
"Wahai ibu orang-orang yang beriman, do'a apa yang selalu diucapkan Rasulullah saw. saat berada di sampingmu?"

Ia menjawab:
"Do'a yang banyak diucapkannya ialah, Ya Muqallibal quluub, tsabbit qalbii 'alaa diinika (Wahai yang membolak-balikkan qalbu, tetapkanlah qalbuku pada agama-Mu)."

Ummu Salamah melanjutkan,
"Aku pernah bertanya juga, Wahai Rasulullah, alangkah seringnya engkau membaca do'a: Ya Muqallibal quluub, tsabbit qalbii 'alaa diinika.

Beliau menjawab: "Wahai Ummu Salamah, tidak ada seorang manusia pun kecuali qalbunya berada antara dua jari Tuhan Yang Maha Rahman. Maka siapa saja yang Dia kehendaki, Dia luruskan, dan siapa yang Dia kehendaki, Dia biarkan dalam kesesatan."
(H.R.Ahmad dan Tirmidzi.)


 .......................˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙.......................
sy nak hati sy ditetapkan pada DIA yang satu.. sedang Rasulullah SAW yg maksum pun mendoakan ketetapan hati baginda.. kita xkan x kot..kan..kan..kan..? kang kalo hati tu lari betul2 baru tau.. haaa..time tu kan dah hilang hati kite *padan muke, xjage betul2 lagi..hihi*.. nak p repot kat polis pon xde makne..buat pening kepale diorg je hehe~..*tah silap hrbulan kite yg kene sekeh ngn diorg..merapu lg..haaa kan dah kene..haha~* .. jom la sume kite doa semoga hati kita tetap pada الله dan cinta pada jalan menuju-NYA.. insyaAllah.. Amin~
huhu~ ok la.. pasni, sy janji akan teruskan lagi dgn status2 penuh kontroversi mcm ni.. hihik.. *x kontroversi pon sebenarnye kan? hehe~*

-okie okie.. enough la tu..hehe~ jage diri, jage hati, jage iman all..*peace, out*-
_(.◕‿◕.)V

Wednesday, May 19, 2010

::CriEs,MeNanGiS::


....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•

ting, tong..(◕‿◕✿)
hehe~ ape kabo sume? hm~ perasan x gaya nulih sy ni dh berubah sikit? makin selesa dgn blogging n korg ni.. hm..nak cite ape ye harini.. jom bercerita pasal..pasal..erm.. *uit cik kotak hati, eh salah seru, uit cik kotak fikiran.. bg idea meh.. xde idea ni..* wah~ entri apakah yg penuh dgn merapu ni cik nurussalwa??
haha~ ye la.. bnyk sgt dh tu..cukup2.. entri ni berkisar tentang menangis..
sape suke nanges sini? sila angkat tangan.. *mmg mcm cikgu ni*.. huhu~
okei dokei.. jom la ke tajuk kite pade hari ini.. iaitu ape anak2??? ye betul tu.. MENANGIS..
jap2.. sebelum ke isi utama..sy nak cite dulu la.. hehe~ sy ni seorang yg suke sgt nanges.. hu~hu~hu~
nanges mmg menenangkan bg sy.. bg korg cmne? nanges ni ade bnyk jenis.. ade jgk bnyk sebab..and org perempuan dgn nanges ni mmg sinonim la.. xya cite pon ramai yg tau kan..kan..kan..

okies, ni la sebenarnye isi utama entri ni.. thanx tu saudara Afif yang menghanto msj ni kat FB sye pgi td.. syukran2.. so, nk la kongsi ngan u all kat cni.. jom bace jom.. (.◕‿◕.)

10 jenis tangisan Kata Ibnu Qayyim – 10 Jenis Tangis:

1) Menangis kerana kasih sayang & kelembutan hati.
2) Menangis kerana rasa takut.
3) Menangis kerana cinta.
4) Menangis kerana gembira.
5) Menangis kerana menghadapi penderitaan.
6) Menangis kerana terlalu sedih.
7) Menangis kerana terasa hina dan lemah.
8 ) Menangis untuk mendapat belas kasihan orang.
9) Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis.
10) Menangis orang munafik – pura-pura menangis.

“..dan bahawasanya DIA lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis.” (AnNajm : 43)

Jadi, Allah lah yang menciptakan ketawa dan tangis, serta menciptakan sebab tercetusnya. Banyak air mata telah mengalir di dunia ini. Sumber nya dari mata mengalir ke pipi terus jatuh ke bumi. Mata itu kecil namun ia tidak pernah kering ia berlaku setiap hari tanpa putus-putus. Sepertilah sungai yang mengalir ke laut tidak pernah berhenti?.kalaulah air mata itu di tampung banjirlah dunia ini.
Tangis tercela atau terpuji ?? Ada tangisan yang sangat di cela umpamanya meratapi mayat dengan meraung dan memukul-mukul dada atau merobek-robek pakaian.
Ada pula tangisan sangat-sangat di puji dan di tuntut iaitu tangisan kerana menginsafi dosa-dosa yang silam atau tangis kerana takut akan azab dan siksa Allah.

Tangisan dapat memadamkan api Neraka “Rasulullah saw bersabda : 
Tidaklah mata seseorang menitiskan air mata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan terkotori oleh debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan di rahmati. Tidaklah ada sesuatupun yang tak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka.”
Air mata taubat Nabi Adam a.s Beliau menangis selama 300 tahun tanpa mendonggak ke langit tersangat takut dan hibanya terhadap dosa yang telah ia lakukan. Dia bersujud di atas gunung dan air matanya mengalir di jurang Serandip. Dari air matanya itulah Allah telah menumbuhkan pohon kayu manis dan pohon bunga cengkih. Beberapa ekor burung telah meminum akan air mata Adam lalu berkata, “Manis sungguh air ini.” Nabi Adam terdengar lalu menyangka burung itu mempersendakannya lalu ia memperhebatkan tangisannya. Lalu Allah mendengar dan menerima taubat Adam dan mewahyukan, “Hai Adam sesungguhnya belum Aku pernah menciptakan air lebih lazat daripada air mata taubat mu!.”

Air mata yang tiada di tuntut:

◕ Janganlah menangis kalau tak tercapai cita-cita bukan kah Tuhan yang telah menentukannya. Janganlah menangis nonton filem hindustan itu kan cuma lakonan.
◕ Janganlah menangis kerana cinta tak berbalas mungkin dia bukanlah jodoh yang telah Tuhan tetapkan.
◕ Janganlah menangis jika gagal dalam peperiksaan mungkin kita kurang membuat persediaan .
◕ Jangan menangis kalau wang kita hilang di jalanan sebab mungkin kita kurang bersedekah buat amalan.
◕ Janganlah menangis kalau tidak di naikkan pangkat yakin lah, rezki itu adalah pemberian Tuhan.

Dari itu??.. Simpanlah air mata-air mata tangisan itu semua buat bekalan untuk menginsafi di atas segala kecuaian yang telah melanda diri, segala dosa-dosa yang berupa bintik2 hitam yang telah mengkelamkan hati hingga sukar untuk menerima hidayah dari Allah swt. Seru lah air mata itu dari persembunyiannya di balik kelopak mata agar ia menitis membasahi dan mencuci hati agar ia putih kembali dan juga semoga ia dapat melebur dosa2 dan moga-moga akan mendapat ampunanNya jua.

Junjungan Mulia bersabda :
“Ada 2 biji mata yang tak tersentuh api neraka, mata yang menangis di waktu malam hari kerana takut kepada Allah swt dan 2 biji mata yang menjaga pasukan fi sabillah di waktu malam.”

“Di antara 7 golongan manusia yang akan mendapat naungan Allah dihari qiamat”??seseorang yang berzikir bersendirian lalu mengenang tentang kebesaran Allah swt lalu bercucuran air matanya.”

“Jika tubuh seseorang hamba gementar kerana takut kepada Allah, maka berguguran lah dosa-dosanya bak gugurnya dedaunan dari pepohonan kering.”

Air mata tanda rahmat Tuhan 
Rasulullah saw bersabda : Jagalah mayat ketika kematiannya & perhatikanlah 3 perkara.
1) Apabila dahi nya berpeluh.
2) Airmatanya berlinang.
3) Hidungnya keluar cecair seperti hingus.
kerana hal hal tersebut menandakan rahmat Allah swt untuk si mayat.(riwayat dari Salman al Faarisi) 

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara : “Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu, Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu.”

 
                                                                                                     
so, itulah sikit dri sy.. (panjang ke? hehe~ xpon kan..) ase mesti ade yg pernah bace..tp, sharing is caring kan.. sy post ni sbb sy care kat korg la ni.. (◕‿◕✿) hehe~ so, jom simpan tangis kite ni untuk yg d tuntut je.. kurang2kan nanges2 x bermakne ye.. hu~ okies.. cukup la tu.. panjang semacam jek.. (◕‿◕✿)
*peace, out*

Friday, May 14, 2010

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥ TeAcHEr'S dAY♥Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

-Lirik Lagu Guru Malaysia-

Kami guru Malaysia
Berikrar dan berjanji
Mendidik dan memimpin
Putra putri negara kita
Pada Seri Paduka
Kami tumpahkan setia
Rukun Negara kita
Panduan hidup kami semua

Di bidang pembangunan
Kami tetap bersama
Membantu, membina
Negara yang tercinta

Amanah yang diberi
Kami tak persiakan
Apa yang kami janji
Tunai tetap kami tunaikan

Lagu & Lirik : Hashim Ahmad 

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•

ok, sape penah dgr lagu ni? he~ mesti ampa selalu dgr cikgu2 ampa nyanyi time hari guru kan? ni la jgk lagu yang kami dok nyanyi at least sebulan sekali kat maktab..huhu~
♥'GURU MALAYSIA'♥
sempena dtgnya hari guru pada 16 mei ni, nk la uat entri untuk cikgu / guru / ustad / ustazah / teacher / sensei / sifu etc. ni la..hehe~
sy sebagai bakal guru (✿◠‿◠) nak mengucapkan selamat hari guru kepada semua guru n bakal guru x kire d mana jua mereka berada.. hehe~
hepi tichers' day..


 eh, jap..
nak nulih poem boleh?
hehe~

-this one is for u, teachers-

when the sun rise
and i woke up
i know that
i will meet u again today..

when i came
to the knowledge garden
i can see
that u are there for me..

when time passed
and i had grown up
i could always
recall the moment..

teachers thought me
to read
to write
and to count..

here i am today
with the bless from Allah
the gift of knowledge
passed to me by u
-TEACHERS-
tQ..
 (✿◠‿◠)

nurussalwa hilmi @ manna_salwa
15 mei 2010
10:30 AM

nota kecik : mcm sumbang je poem ni..haha~ ampun2..

cikgu,

Kelebihan Mengajar Ilmu 
Daripada Ibnu Mas’ud r.a berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: “ Semoga Allah memberikan kebaikan dan keindahan akan seorang yang mendengar daripada kami sesuatu lalu ia menyampaikannya kepada orang lain. Maka barang kali orang yang mendengar itu lebih mengambil manafaat daripada orang yang menyampaikannya ”.

guru: "kami arkitek negara..kami jurutera bangsa.." 


"Guru Pembina Negara Bangsa"

♥ p/s : 17-19 ni sy exam.. mintak doa dr kawan2 kat cni.. terima kasih.. :) ♥

Thursday, May 13, 2010

::tHe pAsT::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•


helLo duNia,
ececeh.. ok.. mood sy tgh baek.. n gile2 siket..hrini, sy nk berbicara tentang masa lampau..iye kawan2.. *angguk2* masa lampau..
bak kata org, masa yang paling jauh dgn kita adalh masa lampau.. ok..*sape setuju sila angkat tangan*..huhu~maafkan mood sy yg hepi semacam ni ye..
kembali kepada topik kita pada hari ini..
td terbaca kat blog senpai Azrai *pinjam ek senpai* yang berbunyik cenggini : 
‘Tiada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau dan tiada insan berdosa yang tidak mempunyai masa depan!..’
see..suma org de masa lampau, xkire bek or x bape bek.. indah or x bape indah..  but still ade kan..
sy cuma nk kate, masa lampau sy pon x bape nk indah jgk.. uhuk2.. *eh3..mood tengah bek ni, tibe2 cita pasal ni..uhuk2* apa yg nk saya kata kpd yg menbaca..*kamu, kamu, kamu* yuppy, kamu yg membaca la.. hehe~ jgn judge kawan2 based on masa silam dorg, instead, tolong la diorg yg memerlukan support ni.. katekanlah, *ni situasi je, xde kene mngena dgn sesape k*.. katekanlah ampa ada kawan yg dulu jaat ni..mmg terbaik dr ladang la jaat die, tp die dh start nk berubah.. so jgn la condemn die..sian kat dia.. n jgn ckp belakang pasal keburukan silam dia..sian lagi kat dia.. jap2.. ampa mmg la x uat gitu kan..ehehe..saje je..
k, dari sudut laennya pulak.. *yg ni sebenarny yg nk dsampaikan harini*
dari sudut c pemilik masa lampau tu.. mcm ni la senang kata.. kita, kita, kita ni kadang2 bnyk uat silap, terkhilaf sana sini, terjaat sana sini.. tp once dah berlalu itu kire bende lepas kan.. insaf n sesali diri la cara terbaik k.. the fact that the memories will still be in our kotak pemikiran could never be denied.. yes it will be in there.. still.. ini la yang nk saya katekan, pintu tuk perubahan or pintu taubat tu sentiasa terbuka.. tau je kan? yes, yes, yes.. it is always open for those who believe..

Pintu taubat sentiasa terbuka kecuali setelah roh berada di kerongkongan (sakaratul maut). Dan taubat belum tertutup sebelum mata hari terbit dari barat (Kiamat). Sebagaimana sabda Rasulullah sallahu ‘alaihi wa-sallam: 
مَنْ تَابَ اِلَى اللهِ قَبْلَ اَنْ يُغَرْغِرَ قَبِلَ اللهُ مِنْهُ.       
“Sesiapa yang bertaubat kepada Allah sebelum rohnya berada di kerongkongan (Sakaratul maut), maka Allah menerima taubatnya”.

مَنْ تَابَ قَبْلَ اَنْ تَطْلُعَ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرِبِهَا تَابَ اللهُ عَلَيْهِ.
“Sesiapa yang bertaubat sebelum matahari terbit dari barat, maka Allah menerima taubatnya”
so, kita yg dah bnyk uat salah silap ni jgn la ase diri kita ni x diterima dah.. penah dgr ni? "aku dh teruk sgt, ko je la jd bek, aku sokong ko" eh2..jap.. ingt ea kwn2, kite bkn sape2 nk tentukan taubat kita d trima or x..itu suma milik-NYA.. yg penting kita usaha.. kan, kan kan?..*sape sutuju angkat tangan lg sekali* hehe~ 
lagi 1, yg penting tu masa hadapan, waktu yang mendatang, tika yang menanti.. ingtlah kita ni makin  hari makin menghampiri janji-NYA yang 1 iaitu kematian.. kalo x sekarang bila lagi kan? jgn kita tangis dosa n noda silam tanpa uat pape, tapi kita try ubah diri kearah yg lebih baek.. mmg kita kerdil disisi Tuhan, tp, die syg kat kita.. so marilah kita kenal, dekat, cinta n syg kat DIA pulak..
so, kawan2.. jom jadi bek.. ALLAH syg kita.. so, jom ramai2 kita balas sayang DIA..
✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿
 

Tuesday, May 11, 2010

::SuRaT PinK UnTuk AwK::

 ....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-
Saudara,
dah lama kita x jumpa, sms, msg o chat kan? dl, sy rindu.. sekarang dh x.. dulu sy sedih je bila awk menjauh..tp sekarang dah x.. awk nak tau kenapa? sebab.. sy tau dah hikmahnya aturan-NYA begini.. (◕‿◕✿)
hinanya diri ni bila terfikir yg jahilnya sy dl.. asek ingt kat awk..sampai selalu lalai nk ingt kat DIA.. padahal DIA la kekasih hakiki insani.. tengok.. sy tau kenapa DIA jarakkan hubungan kita.. sebab DIA syg kat sy.. awk pon x pernah syg sy mcm DIA syg sy..(◕‿◕✿) DIA syg sy.. sy pon syg DIA..

nak tau lagi? bila DIA jarakkan kita, dh makin kurang dosa sy pada DIA.. sy xde la nk lagho2 lagi.. duet topup fon pon kurang.. hehe~ DIA mmg syg sy.. sy pasti 100%.. tp awk pny syg sy lansung x pasti.. tah ada tah x..
DIA bg sy nyawa.. nikmat hidup.. ade pulak sy nk balas hadiah besar yang DIA bg pada sy ni dgn lalai dari mengingati DIA.. ih! sy mmg x patut..

semalam sy nampak awk.. eh3..bkn dpn2.. ada la kat mane2 di alam maya ni sy terjumpa awk.. kite kan jauh berbatu2.. sy di utara, awk diselatan.. mmg la xjumpe dpn2..
awk nk tau.. antara kita ni ade 1 ikatan.. iaitu hubungan saudara seislam..
awk nk tau lg, sy sedih tgk awk.. jap..bukan sedih sebab kita xbersama.. sy sedih tengok kehidupan awk.. awk pasti ke itu jalan idup yg terbaik? sy tau..awk tau,yg xde jalan yg lebih baik selain jalan menuju-NYA.. sy yakin sgt2.. sebab dulu awk selalu jgk nampak awk kat rumah DIA.. 

sy ase besar jgk ujian yg DIA bg kat awk..hati awk terlalu terikat dgn dunia.. tp, awk jgn la salah tafsir.. DIA pon syg awk jgk.. bkn syg kat sy je.. so, awk xmo balas kasih sayang DIA pada awk? hm.. kalau awk dpt lawan cinta awk pada dunia.. awklah antara org2 yg berjaya..
Sesungguhnya ALLAH telah membeli daripada orang-orang mukmin,diri,harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.." -Surah At-Taubah ayat 111-
awk xmo syurga?
sy mmg x mampu dah nk ckp ape2 kat awk.. tp sy tau..awk mmg ade niat nk berubah.. sbb dulu awk ade suruh sy support n tggu awk berubah..jd.. sy doakan awk berjumpa dgn seorng da'ei muslimin yg dpt membimbing awk.. awk kena kuat sbb awk terikat dgn kwn2 yg sama mcm awk..yg cinta dunia lebih dari cinta kpd DIA.. insyaAllah doa sy ada untuk awk.. n utk kwn2 yg len jgk..

sy dah xmo apa2 harapan dari awk.. cukuplah DIA bagi sy.. sy cuma nk awk berada pada landasan yg betul.. sbb sy syg DIA dan ISLAM kurniaan-NYA pada kita.. xmo awk hanyut.. awk kan hamba-NYA, jadi bawalah imej seorg hamba tu sebaik2nya.. jgn calari agama suci kita ni ye.. sekali lg.. doa sy untuk awk sentiasa ada..

Cukuplah ALLAH bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-Nya.Hanya kepada-Nya aku bertawakal.” -Surah At-Taubah ayat 129-


ikhlas dari,
temanlama                                                                                          

Monday, May 10, 2010

::HaRi iNi::

....بسم الله الرحمن الرحيم 

-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•

-HARI INI-

hari ini..
sudah tidak seperti semalam..
hari ini..
setelah kutemui sebuah cinta..
cinta seorang sahabat..
cinta seorang da'ei..
cinta seorang hamba pada Tuhannya..

hari ini..
syukur yang menggunung aku panjatkan
pada-Mu ya Allah..
yang mengurniakan aku..
sahabat-sahabat yang mengingati-Mu..
yang mendorong aku tabah di dalam
mengejar cinta untuk-Mu..

hari ini..
tidak seindah biasa..
segalanya luar dari kebiasaannya..
syukur..
syukur..
syukur..
Alhamdulillah..
-thank you Allah for the gift of friendship-

by: 
nurussalwa hilmi @ manna_salwa
8:08 AM
11 mei 2010 

sahabat-sahabatku,
kita x pernah bertemu dalam nyatanya dunia, hanya pada mayanya ruang invensi manusia yang diilham Allah pada kita.. aku mohon moga Allah panjangkan usia perkenalan ini hingga sampai ke negeri akhirat kelak.. sungguh aku bersyukur atas jagaan yang Engkau kurniakan buatku ya Tuhan yg maha pengasih lg maha penyayang.. yang memiliki hati-hati insan.. Alhamdulillah~
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
Insan yang bersahabat kerana Allah pasti akan lebih merasai nikmat persahabatan di atas tali agama.Keakraban terjalin atas dasar cinta dan taqwa kepada-Nya.Bertemu dan berpisah hanya kerana Allah.Teguran dan nasihat diberikan kerana cinta yang memuncak terhadap sahabat demi Allah semata.Marah jua kerana agama.Alangkah indahnya dunia andai semuanya dibuat demi Allah yang Esa.