Thursday, July 14, 2011

:: 40 HOURS FAMINE VS FASTING ::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-


Ramadhan is approaching, it has been a year since we met each other and I have never been missing it more than how I feel now in New Zealand.. 


(^_^)


*tukar mode*


~~~


maaf dengan introduction yang macam emo sedikit itu ye.. now lets talk about FAMINE VS FASTING.


korang tahu apa itu FAMINE? tak? 
literally maksudnya KEBULURAN.


now,
lets zoom in the 40 hours famine been done here in NZ.


here is the description that I've got from the World Vision NZ website :
"The nation did it. More than 145,000 of you registered to take part in the 40 Hour Famine over the weekend of 27-29 May 2011. Many of you went hungry, voiceless, technology-less – you name it, we saw it... without food, without a voice, without technology – it was awesome."


kira macam berlapar beramai-ramai selama 40 jam. tapi diorang buat ni bukan suka-sukalah.. sebenar untuk kumpul dana kebajikan nak bantu orang-orang yang menghadapi kebuluran and at the very least to show their concern over the issue.


      


dah faham yang tu?


ok..


~~~


dengan datangnya Ramadhan apa yang kita fikiran? 


Raya? eh..eh..over la tu~


Puasa?


betul!


Puasa @ fasting.


~~~


ada sesiapa sedar tak betapa berpuasa itu sepatutnya menimbulkan rasa kesyukuran yang sangat tinggi dalam diri kita? betapa kita tak mengalami kebuluran? and betapa Allah telah sediakan masa yang tetap untuk kita bersama-sama merasai apa yang orang lain rasa? tak payah nak buat 40 jam berlapar.. we have more hours than that.. tapi..


tapi,
apa yang kita rasa and buat?


jeng..jeng..jeng..


kita tak sedar pun kesusahan orang lain.. buka puasa mcam raja.. sampai over-over and berlaku pembaziran.. 


(this are some of  the earliest pictures yang keluar kat google image kalau korang search 'BERBUKA PUASA')


    


sedang Rasulullah hanya berbuka dengar buah kurma.


Dari Anas bin Malik :
"Sesungguhnya Nabi r berbuka puasa dengan beberapa kurma basah (ruthob) sebelum solat (maghrib), sekiranya tidak ada kurma basah (ruthob) Baginda berbuka dengan beberapa tamar (kurma kering), jika tidak ada tamar (kurma kering), Baginda meneguk seteguk air". [HR Abu Daud : 2356]

bukan nak kata kita patut berbuka hanya dengan kurma, tapi bersederhanalah.. jangan over and sampai membazir.. macam yang biasa kita dinner hari-hari tu pun dah lebih dari cukup sebenarnya.. kan? kan?


so, do take a little bit of your time to think about what I wrote here today ok?


*sambil menaip sambil terasa sendiri.. same je saya kot~~*


~~~


saya bukan nak kata yang 40 hours famine tu lagi bagus dari berpuasa kita ni, just kita kena lahirkan rasa kesedaran yang sama macam diorang dalam diri kita ni.. 


p/s : i know that not all of us are like what I wrote here, so, saya mintak maaf awal-awal if ada perkataan saya yang menimbulkan rasa tak senang dalam diri korang.. MAAF ye?


till next time,


see you!


(^_^)