Friday, July 2, 2010


....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.• 

salam sume.. (◕‿◕✿) semalam sebelum tidur ingat nk post ni.. tp, seperti biase sy ZZzz sudey.. huhu~ so meh laa bace entri ni ye.. sy jumpe kat website ni .. renung2kan n selamat beramal ye..

Dari Abu Sa'id al-Khudrie r.a., dari Nabi Muhammad S.A.W., baginda bersabda:


" Barang siapa yang mengucapkan tatkala ia mahu tidur : Astaghfirullahal' azim...allazi La ila-ha illa, huwal Hayyul Qayyum, wa atu-bu ilaih (Aku memohon ampun kepada ALLAH, tiada TUHAN selain IA, DIA Yang Maha Hidup lagi Maha Berjaga, dan aku juga bertaubat kepadaNYA) makan di ampunilah dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di lautan, walaupun sebanyak bilangan dedaun di pokok, walaupun sebanyak pepasir di pantai dan walau sebanyak mana bilangan hari di dunia."

[Riwayat Imam at-Tirmizi]


Pengajaran Hadis:
1. Nabi s.a.w sangat kasihkan umat. Kerana itu baginda tidak jemu-jemu memberikan nasihat dan panduan yang berguna kepada mereka demi kesejahteraan mereka dunia dan akhirat.

2. Nabi s.a.w menjelaskan dalam hadis ini bagaimana sifat tidur orang yang beriman. PEnuh dengan adab dan akhlak yang mulia, baik ketika sebelum tidur, semasa dan selepas bangun darinya. Tidak seperti tidur yang bagi orang yang ingkar dan lalai kepada ALLAH yang mana tidur mereka seperti binatang ternakan.

3. Sebagai hamba yang banyak dosa dan kesalahan kepada ALLAH dan sesama manusia, islam menganjurkan umatnya supaya banyak beristigfar dan bertaubat pada setiap masa dn ketika. Antaranya hendaklah kit beristigfar danbertaubat sebelum kita memulakan tidur.
 
4. Tidur itu adalah saudara kematian. Boleh jadi tidur itu tidur yang terakhir. MUdah-mudahan amalan istigfar taubat yang berterusan itu (termasuk sebelm tidur) menjadi asbab (penyebab) ALLAH belas kasihan dan sudi mengampunkan segala dosa kita. 

5. Rahmat dan keampunan ALLAH S.W.T. itu amat luas sekali. Tidak bertepi, Sebanyak mana pun dosa kita, janganlah berputus asa dari rahmat dan keampunanNYA. Orang berputus asa itu adalah sifat orang kafir kepda ALLAH S.W.T. Mohonlah keampunan kepada ALLAH Yang Maha Pengampun. Dambalah kemaafan ALLAH Yang Maha Menerima taubat hamba-hambaNYA.

6. Selagi nyawa belum sampai ke ghalgharah kita, sebelum mentari menjelma dari arah barat, maka pintu taubat masih terbuka luas di depan kita. Maka,jangan sia-siakan peluang keemasan ini. Usah ditangguhkan-tangguhkan taubat dan istigfar itu sehingga ia nya tidak brmakna lagi.

Al-Rahman ni Rahim
itu la sifat Allah,
yang Maha pemurah lagi Maha penyayang terhadap hamba dia.

semoga dosa kita di ampun kan oleh Nya (◕‿◕✿)

2 comments:

fArhAnA said...

rasulullah selalu sayangkn ummatnya tpi kte ni xpernah pun nak ingt..hmm

Liyana Mujahid said...

salam.
terima kasih entri ini.
alhamdulillah, sgt bermanfaat.
moga sama2 dpt amalkan.