Wednesday, July 14, 2010

"bagi ikan makan" atau "bagi makan ikan" ??

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•

aii.. dah makan sume? sape2 yang x makan lagi tu, sile la p makan k.. kat garden ni xde makanan free nk bg ampa mkn pon.. hehe~ k la.. nak tanye sesuatu ni..

BM sy teruk sgt ke? adoi.adoi.adoi! td p kelas, kene tegur ngn kawan katenya entri UpS & dOwNs banyak errors. cmne tu? ok2, sape nk aja sy BM?????? boley la ye aja2 sikit.. =P tp kan, asenye selagi boleh difahami, it should be no problems kan? kan? kan? xpe la.. bia la.. (-_-") asek kene tegur je..redho je la.. 

haritu kene tegur ayat ni :

"bagi ikan makan" atau "bagi makan ikan" ??

huhu~ bg makan ikan la sgt..feeding frenzy sebenonye.. hihi

xsame ke? niat dihati nk kate sy tgah memberi makan kepada ikan. still ley paham kan? kan? ok, anda dibenarkan untuk mentertawakan sy k.. chian me..
sy ase biase je BM sy ni.. ok la kan? cakap 'ok' cepat! desperate betul..sampai kene gune paksaan ni.. huhu~ 

sy tetap cintakan bahasa Melayu.. bahasa jiwa bangsa.. mungkin sebab dah lame x guna BM secara formal, tu yg uat struktur ayat sy jd tunggang langgang.. hmm.. tu la dulu nk amek BM.. tp xdapat pulak an..


p/s : dah lebih seploh kali bace entri UpS & dOwNs tu.. x ase de salah pon. hadoi! camne nak tau mane betul mane salah ni? ase nk ketuk je pale ni gene betri lappy. *dush.dush.dush* huuuuuuuuu~

bahasa jiwa bangsa.. =)

5 comments:

cemomoi said...

bagi kawe make dulu bule ko? tak boghi pon takpo doo..

Dr. Shukri Ustaz Suliman Sujak said...

saya "bagi ikan makan" makanan yang....

saya "bagi makan -pada- ikan"....

saya "bagi makan ikan" pada kucing...

nk skema bagi->beri

but its ok as long as anyone can understand...dont worry for that...~

manna_salwa said...

cemomoi : ape tu?

dR. : hehe~ tQ =)

manna_salwa said...

cemomoi : ape tu?

dR. : hehe~ tQ =)

an_nissa89 said...

same la kite wa..BM akk ni pun slalu je tunggang langgang..hehe..its ok..there is always room for improvement..chayo! =)