Sunday, April 18, 2010

::cOrEtan PaGi isNiN::

 ....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

terjaga awal jam 3 pagi..
tergerak hati mencoret di laman blog ni..

ya Allah aku takut dgn permainan dunia ini..
aku takut tersungkur dalam pada aku masih merangkak mencari Redha-Mu ya Rabb..
sungguh ajal x mengenal usia, x mengenal siapa.. 
janji ajal telah tertulis buat setiap seorang insan bernama manusia..

ya Tuhan,
sungguh aku hamba-Mu yang banyak khilaf..
yang banyak ternoda dek dosa-dosa..

Allah, aku takut..
Allah, aku perlukan perlindungan-Mu..
Allah, aku perlukan kekuatan anugerah-Mu..
Allah, tetapkanlah hatiku yang sentiasa berbolak balik..
di lambung ombak dunia..

hati sering dihimpit bisikan halus..
yang terkadang mengheret kpd hilangnya pedoman..
akal sering tersalah menafsir menambah keliru dalam diri..

aku bersyukur dgn Rahmat Hidayah-Mu ini ya Allah..
aku Redha dgn setiap aturan-Mu ya Rahman..
aku mengharap kasih sayng-Mu ya Rahim..

Allah,
aku insan hina yang tersedar lewat di tengah perjalanan insani..
akan ku cuba melangkah bangun dari hanya merangkak..
dgn Restu dan Redha-Mu ya Tuhan..
selamatkanlah aku dari tipu daya dunia..
-Amin-

Nurussalwa Hilmi @ manna_salwa
19 April 2010
3:30 AM


nota: 
selepas terbaca kisah saudara safwan husaini dari blog seorang temannya sy makin berfikir.. saudara safwan adalah seorang penulis muda berbakat besar berusia 19 thn yang sedang menghitung hari untuk bertemu dgn janji ajalnya, .. beliau menghidap kanser hati.. tempoh 6bln yg d anggarkan oleh doktor masih berbaki 100 hari.. 
lawatlah blog beliau dan cubalah ambil iktibar darinya.. sungguh sy kagum dan tersentuh, kerna dalam setiap bait puisi yg dicoret beliau terkandung seribu erti..terpancar Redhanya beliau pada aturan Illahi..
sama2lah kita mendoakan kesejahteraan saudara kita ni..sungguh hanya doa yg mampu dikirim buat dirinya..

✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿

LiRik
Lagu: Andai Ku Tahu
Penyampai: Ungu

andai ku tahu
kapan tiba ajalku
ku akan memohon
Tuhan tolong panjangkan umurku

andai ku tahu
kapan tiba masaku
ku akan memohon
Tuhan jangan Kau ambil nyawaku

aku takut
akan semua dosa-dosaku
aku takut
dosa yang terus membayangiku

andai ku tahu
malaikatMu kan menjemputku
izinkan aku
mengucap kata taubat padaMu..

ampuni aku
dari segala dosa-dosaku
ampuni aku
menangis ku bertaubat padaMu

aku manusia
yang takut neraka.
namun aku juga
tak pantas di surga

andai ku tahu
kapan tiba ajalku
izinkan aku
mengucap kata taubat padaMu

asif jika bnyk kurangnya dalam penyampai ni..
sesungguhnya yg baik dan buruk itu dtg dari Allah namun yg buruk itu dtg melaui kelemahan sy dalam menyampaikan.. 

 gambar hiasan : google search
 

8 comments:

Mesintaip: said...

kita pinta kepada Allah, agar iman kita tetap bersamaNya hingga akhir hayat.

Surau Al-Ghafur said...

salam..itulah..kita perlu redha dgn ketentuannya..macam sedara mesintaip ckp..apa yg perlu kita pinta dan harap satu hari nnt agar iman yg ada pada diri kita sekarang kekal sehingga kita menghampiri ajal maut itu..moga ditetapkan hati..tidak dibolak balikkan...

Pacifist said...

seorang ulama salaf ada menukilkan bahawa "dunia ini adalah kerisauan dan dukacita,jika terdapat kesenangan di dlmnya,itu bererti keuntungan"

begitulah sifat dunia-semoga kita semua diberi ketabahan utk mengharungi sifatnya itu,amin...

qamarguyz said...

salam ziarah..
selangkah demi selangkah kita memimpin iman menuju ke destinasinya..ke puncak mulia atau ke lembah hina? DIA tahu kita tak tahu.. kerna tak tahu itulah kita bangun di sepertiga malam berusaha untuk terus bermunajat kepada-Nya

fitrijohari said...

sayu baca blognya...macam menanti hari menunggu hukuman mati T_T...

moga dipanjangkan umur oleh Allah supaya sempat kita beramal sebelum menemuiNya nanti...

Werdah said...

Salam Ziarah.

Terkedu, sungguh Allah menguji hambaNya dalam pelbagai cara, namun ujian Allah bukanlah satu siksaan, yakinilah Allah amat menyayangi hambaNya.

Semoga segala kebaikan melimpah buat saudara kita itu disebabkan sabar dan redhanya menempuh segala keperitan. Allah sahaja Yang Maha Mengetahui, Allah Maha Bijaksana dan Allah Maha Penyantun.

Semoga Inayah dan rahmat Allah akan bersamanya. Allahumma Amin.

sayda said...

Salam.

Telah membaca blog beliau, mudah2an Allah memudahkan segala urusan beliau, dan diberi ketabahan serta redha atas ketentuanNYA. Allah sahajalah yang Maha Mengetahui atas segala kehendakNYA.

Wawan Saini said...

salam singgah..
maaf atas kelewatan ke sini.
terima kasih menitip kisah saya.
saya manusia biasa saja..
berpegang pada satu benda.
"TAKDIR TAK PERNAH KEJAM PADA YANG NAMANYA MANUSIA. SEBAB IA ADALAH KETETAPAN SEBUAH TROVOLOG KEMBARA"