Monday, March 22, 2010

❤❥ CiNtA n CoUpLe ❤❥


perhatian: "apa makna cinta pada korg?"
penah x korg bercinta?
meh sini nak crita sikit pasal bab cinta ni..

dah macam jd culture skrg ni utk bdk2 remaja skrg bercinta and couple..boleh ke sebenarnye?
agak2 korang?
personally, saya x setuju..bukan nak kata salah sepenuhnya..cuma x sesuai..saya yang cakap ni pon penah terjebak dlm budaya ni..dan skrg bila dah reflect balik rase mcm buang masa je..itulah, saya xckp yg siapa2 yg terbabit tu salah, mungkin tak tahu kan..?

hmm..
sedikit dari pengalaman peribadi + dgn cerita dan luahan kawan2 saya fikir usia remaja ni x sesuai untuk menanggung cinta yg macam ni.. usia yg org kate fragile..rapuh..senang je nak berada dlm mood jiwa kacau..
cube kite fikir ape sebenarnye yg seorg remaje kene buat?
for me, it is simple : seorang remaje itu perlu belajar..this is our time to gather as much knowledge as we can..as for love ❤..belajar la ape itu cinta.. mase ni utk belajar saje..bkn utk dipraktikkan dalam couple..sebab tu ramai yang patah hati, dah berlawan dgn nature seorg remaja.. dari banyk2 couple yg ade, banyak mane yg kekal cube bagitahu..ada pula yg couple berkali2..xrase itu membuang mase?

cinta kita ni, kita kena tau hak sapa sebenarnye..kena tau mcm mane nak salurkan rasa cinta tu.. jgn sampai tersungkur dalam lembah cinta dunia yg palsu..
betul?
pemilik cinta kita yg utama hanyalah Allah..tiada lain selain Dia..
selepas itu utk ibu bapa kita..
ahli keluarga..
sahabat2 kita..
then, baru datang cinta2 lain..
 

katakan kita bercinta, bercouple..dan cinta kita tu putus ditengah jalan..sanggupkah kita mempersembahkan hati yg penah dihuni lelaki lain untuk seorang bernama 'suami'? bayangkan perkongsian rasa yg haknya milik suami sudah diluahkan pada org lain..malu..
bagaimana pula jika suami kita kelak mempunyai kisah silam bercinta? x cemburukah kita nanti? ada perempuan lain yg pernah mengusik hati suami kita..

sesalan itu..saya rasa..oleh itu, utk yg x pernah lagi bercinta, cubalah untuk mengelak dari menyalurkan rasa cinta tu pada yg x berhak..
sebagai seorang islam, muslimin jg muslimah..
peganglah janji Allah..
 
Di dalam surah an-Nur ayat 26, Allah s.w.t. berfirman maksudnya: "Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji, dan lelaki-lelaki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji. Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik....." 
kalau ada yg pernah terpesong tu, marilah sama2 kita bertaubat..kembali kepada fitrah kita.. masih belum terlambat kerna Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang..

jadi, sahabat, teman, rakan, kawan, kenalan sekalian.. Renung-Renungkanlah..

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
 


2 comments:

Unknown said...

yeah..betul tuh...saya pon ada pernah mengalami zaman cinta seperti muda mudi zaman sekarang. alhamdulillah,akhirnya saya berjaya keluar dr belenggu cinta itu....Jom sama-sama belajar 'apa itu cinta'...& berusaha being better MUslimah:)

fitrijohari007 said...

alhamdulillah..sy blom pernah lagu terjebak dgn benda2 ni..dan mohon agar dijauhkan selagi belum tiba masanya..harap perempuan yg saya suka nanti terus menjadi isteri saya tanpa perlu bercouple dan sebagainya..

sy rasa buat masa ni tugas utama memang belajar..bukan perkara lain..ramai dh kawan2 sy yg bercinta tp gagal..dr buang duit utk sesuatu yg belum pasti baiklah guna untuk belajar..sebab duit yg dtg dr mak ayah pun bknnya guna untuk belanja awek sepanjang masa..