Sunday, March 21, 2010

❤❤❤iMpaAn dAn ciTA-ciTa❤❤❤

❤❤❤
"Bercakap tentang impian dan cita-cita..dugaan dan cabaran itu pakejnya"
 

-KISAH AKU-

Dulu time zaman skola rendah, dalam otak egt nak seronok je.. pegi skola pon egt enjoy je..budak2 la katekan, tahu ape lagi kalau x main je.. pastu, bile nak dekat UPSR boleh pulak tanam cite2 nak 5A..haha..mimpi la tu..

'tanpa usaha tiada jaya'

then, dgn 3A2B aku pon melangkah ke alam skola menengah..skola dekat2 rumah je, kawan2 masuk asrama..tengok je la..(main lagi..pdn muke)..^_^
time baru2 masuk skola menengah, dok pening2 lalat lagi..bak kate org mencari diri..(ececeh..) nak main2 ase diri dah tue, tp nak study malas..tapi, bile PMR makin dekat, pelan2 terpikir mase depan.. walopon cite2 masih samar..sedar education tu penting.. akhirnya, dengah kasih Allah dapat jgk 7A1B..walopon x straight A..Alhmdulillah..❤

'sedikit kesedaran memangkin perubahan'

dgn result 7A itulah aku ditawarkan skola berasrama penoh MRSM..huh, cam xcaye je..dah la pemalas..ih3..
❤tapi.. tu lah RAHMAT Allah..Alhamdulillah❤
cabarannye adlh nak adapt pada thun pertama kat asrama..mmg susah, dgn homesick n tekanan belajar..susah nak tahan..nasib baik Allah kurniakan teman2 yg membantu..tahun kedua (ting.5) aku tempuh dgn jiwa yg lebih kental..walopon x secemerlang mana, 5A1 4B3 hasil dari SPM membawa perubahan besar dalam hidup aku..

'kegagalan bukan musibah tetapi nikmat'

berkat doa dan kasih Allah, selepas SPM banyak tawaran yg datang..
-Matrikulasi-Medic Mesir-UPM-Ist.Pendidikan Guru-
(Medic Mesir dan UPM dibiar sepi)
Awalnya langkah ku atur ke Kolej Martikulasi.. masaku disana padat dengan kenangan dan pengalaman yg boleh dijadikan pedoman..namun, perjuanganku di matrik x lama..cuma utk 2 bulah lebih..
Akhirnya, tawaran Kementrian Pelajaran Malaysia (KPM) untuk membuat ijazah pendidikan TESOL-Teaching English to Speaker of Other Language- aku terima..keputusan yg aku buat agk pahit kerana perasaan sayangkan matrik yg menebal..tetapi pemilihan ini adalah selepas aku yakin akan petunjuk yg kupinta dari Allah..
dengan tajaan penuh dari KPM Alhamdulillah aku sudah berada di tahun pertama pengajianku; setelah ku tempuh program persediaan selama 1 1/2 tahun..
dan, insyaAllah impianku untuk melanjutkan pekajaran di negara org bakal tercapai..KPM menaja untuk pengajian ku disempurnakan di New Zealand; 2011-2012..insyaAllah..

'Alhamdulillah atas kurniaan-MU ya ALLAH'
                                                                                                                                                                     

bila direnungkan kembali, aku berasa amat bertuah.. ada yg aku mahu tapi x dapat..tp itulah nikmat yg paling berharga sekali.. 

Allah sebutkan dalam Alquran yang mafhumnya berbunyi ''....Tetapi boleh jdi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, & boleh jadi kamu menyukai ...sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak.." [2:216]

aku bersyukur dengan RAHMAT-MU ya ALLAH..
sesungguhnya KAU yg Maha Mengetahui..Maha Pengasih lagi Penyayang..
Kau Redhailah dan kuatkanlah aku di Jalan-Mu ya Tuhan..
Amin~
❤❤❤

No comments: