Thursday, April 18, 2013

What life is.


....بسم الله الرحمن الرحيم
-السلام عليكم- 
•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•


life is a constant struggle.

secara fitrahnya, kehidupan ini memang penuh dengan cubaan dan ujian. takkan pernah berhenti. selagi kita tidak dijemput illahi.

kadang-kadang kita merasa penat, lelah dengan dugaan. lalu kita menjadi seorang penyoal tanpa henti. "kenapa, kenapa dan kenapa"

saya faham betapa kadang-kadang ujian dalam kehidupan ini bisa menghimpit rasa. sesak dada. terasa hilang punca.

tetapi, subhanallah. alhamdulillah. sejak mengenali apa itu tarbiyyah. saya mula melihat ujian dari satu sudut yang berbeza.



saya mula belajar untuk bersangka baik dengan Pemberi ujian itu sendiri yakni Allah swt.

Allah tak akan uji sia-sia. Allah uji sebab Allah nak kita meningkatkan diri kita. dari seorang yang lemah kepada seorang yang kuat, dari seorang yang hina kepada seorang yang mulia, dari seorang yang tidak tahu kepada seorang yang tahu.

kata bijakpandai "hikmah ujian itu tersembunyi dibalik masa". benar. dengan ujian Allah ajar kita untuk bersabar. dengan ujian, Allah ajar kita untuk selalu muhasabah. dengan ujianlah kita belajar tentang kehidupan.

yang paling menyentuh hati sekali adalah kenapa Allah hantarkan ujian itu at the first place:

Ketika Allah merindui akan hambanya, Allah akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa melalui malaikat Jibril yang isinya adalah ujian. Dalam hadis Qudsi Allah berfirman; "Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya."[Hadis Riwayat Thabrani dari Abu Umamah]
"Apabila Allah mencintai seorang hamba, maka Dia akan mengujinya. Jika hamba itu bersabar dan redha maka Dia akan memilihnya menjadi kekasihNya"
[Hadis riwayat Ibnu Majah]

manis. :)

nature insan, kita akan rasa down, rasa sedih, rasa kecewa, dan rasa-rasa yang lainnya. tapi janganlah berlama-lamaan dengan rasa, kembalilah kepadaNya. mengadu denganNya. cerita denganNya. DIA yang hantarkan ujian, DIA jugalah yang mempunyai penyelesaian. have faith in HIM okies? :)

renung-renungkan dan selamat beramal :)

:)

2 comments:

FD. said...

tak tahu nak tulis ape. nak senyuuum je. teheee. love this one :')

Unknown said...

ujian yg berat rsnya apabila kehilangan mak yang tercinta sakit teruk dan koma selama 4 hari....

semoga kita semua tabah menghadapi segala ujian dari-Nya