Thursday, April 25, 2013

Masalah Orang Perempuan (saya)


....بسم الله الرحمن الرحيم
-السلام عليكم- 
•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•

ada satu masalah kita orang perempuan ni yang menyebabkan kadang-kadang hidup kita ni miserable.

benda simple jadi compleks.

perkara kecik jadi besar.

yang tak patut terasa jadi terasa.

eh. ops.

ye. masalah ini berkait rapat dengan emosi dan perasaan.

kita ni (or kalau korang tidak begitu, hanya saya lah kan), suka assume things.

salah satu assumption yang sangat bahaya adalah,

kita (saya) assume orang faham kita (saya).

ini serius fatal. huhuk.


tak kiralah dalam apa-apa spesis hubungan sekali pun. 
dengan kawan-kawan, adik-beradik, mak ayah, cikgu-cikgi, mahupun pasangan hidup *ehem*.

dalam entry ni saya just nak kita lihat permasalahan ni dari sudut persahabatan or ukhuwah bagi yang biasa dengan term itu.

kadang-kadang kita mengharap apa yang kita beri berbalas setimpalnya.
kadang-kadang pula, kita 'buat perangai *comel*' mengharap kawan faham apa dalam kepala kita.
kadang-kadang tu lagi, kejap kita diam, kejap bising, kejap nangis, kejap happy, mengharap orang boleh faham kita.

assuming that people can understand us.

sebenarnya sayang, selagi kita tak cakap betul-betul apa yang kita nak, apa yang kita rasa, apa yang kita perlu, selagi itulah akan timbul benda-benda fatal berikut:

terasa hati *ouch*

makan hati *ngap*

sakit hati *aduh*

menangis sendiri *wuuuu~*

dan itu melibatkan hati kita.

sebenarnya, curhat (curahan hati) itu penting. bila ada masalah, kita nak orang tolong, nak orang faham, ceritalah. takmolah assume2 orang boleh teka because most of the time people just can't do it. kalau pakar kaunseling mungkinlah, itupun tak 100% betul. 

sebab tu jugak, kalau mak usrah / naqibah / akhawat kita ajak sharing, baiklah share. nanti diorang tersalah interpret apa kita rasa, kita pulak terasa. eh, tiba2 pulak masuk perkataan usrah. ops. huhu.

dan.

jangan assume jugak kita faham orang. tak tahu tanya. tak faham jangan judge.
lecturer saya pernah pesan, she said "don't assume, ask question."

short tapi tepat.

dapat?

ayuhlah ubati 'sakit' kita ni no. huhu.
tak mudah, tapi tak mustahil.
kot.

I hope to improve on this.

doakan saya. mereka. dan diri anda juga ye :)

tata.


No comments: