Monday, September 27, 2010

:: tak terkata, tapi tertaip sudah ::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•

serius saya tak suka tengok orang yang lebih nampak kesalahan orang lain dari kesalahan diorang sendiri.. hello all.. self-reflect okay.. memang bagus bila kita tegur kesalahan orang lain.. bagus sangat.. tapi, kan lagi baik kalau kita ubah dulu personaliti kita yang tak berapa nak betul jugak, kan? 
sebenarnya, Alhamdulillah la bila ada orang yang sudi nak menegur kesalahan kita. personally, I like it when people tell me if I did anything wrong.. it is just when I see people around me being told that they are wrong by some other people who think that they are good enough, this issue started to bother me.. merely because, those who being told usually get angry more than they get the message that was told to them.
ini untuk peringatan saya sendiri jugak.. why don't, before kita nak menegur orang lain tu.. kita perbaiki diri kita dulu..
kadang-kadang oleh sebab yang menegur tu orang yang sama je lebih kurang salahnya, mesej tak sampai, hati jadi sakit, mulut menyumpah, dan macam-macam lagi.. haaaaaaa., kan jadi makin tak elok keadaan tu.
of course la seorang pencuri boleh berpesan supaya jangan mencuri, tapi kalau yang berpesan tu seorang polis.. mungkin mesej itu akan lebih senang diterima..
saya bukan nak menghalang orang dari berbuat baik dengan menegur kesalahan orang lain.. teruskanlah.. itu benda baik.. cuma saya harap, yang menegur juga dapat membina peribadi yang baik.. 
whatever we do, we should reflect it back to ourselves. that is way better than being ignorant..

Firman Allah dalam surah Adz- Zariyat ayat 55 yang bermaksud:
 "Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang mukmin.."
 
*peace*


p/s : macam emo je kan.. huuuuuu~ maaf kalau ada terkasar bahasa..

1 comment:

kartina said...

AISHHH, ade isu yg berbangkit . trsembunyi. ye betul kate wa, bgi org yang pernagai xelok ni, lbih baik plaster je mulut sbb kalau diri xleh brubah xpyhle nksuruh org berubah(termasukalh yg menulis komen ni). apepun, arap wa dpt jumapsolusi. bukan belimajalah solusi tapi cari penyelesaian..hu3x. : D niceday to u