Monday, June 28, 2010

::BeaUty•KecAntIkaN::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•

Agak2 cuti best ke? Ke  x best? Stadi la best kot an.. bz2 pk stadi, yg len tenggelam. Okie la tu. Bkn nk lari dari realiti, bkn nk mengelak dari hakikat, bkn nk menyorok dari tekanan.. tp, ni la hidup an? kalo de jalan tuk melupekan, baik amek an. Ke x? Hehe~ okie2..menyimpang no.1 cik nurussalwa ni.. haa.. lupekan jap, entri kali ni bertajuk kecantikan.
See, best x tajuk? Huhu~ first skali kite kene define pe cantik tu. Kalo nk jd skema, n ekot kamus dewan, cantik tu maksud die __________________________ (ampa p check sendri la ea.. malas nk p cr kamus pulak..pastu isi tempat kosong tu tau..hehe~) ok2.. secara peribadinye, sy ase cantik tu x terletak solely on face. Org kate, cantik, lawa, comel ape sume bile tengok muke je.. x kenal ati budi ag.. tp, it is one of beauty jgk la an. Bley la nk trime tu..but the issue here is true beauty. What is it ek? Hm.. for me la an, beauty lies on the purity of one’s heart. ade yg kate susa da nk cari sekarang..tapi bkn xde, ade je. InsyaAllah ade. Muke lawa tu anugerah, yg penting ati kene lawa an. Analogi yg kite biase dgr adelah berkaitan dgn botol. Ye betul. Botol. X kire betape cantik pon satu2 botol tu, kalo diisi dgn arak, tetap hina n x cantik. Tapi walo buruk pon satu1 botol tu, kalo diisi dgn minyak wangi, tetap indah dan tinggi nilainya. See.. yg penting isi, yg penting hati.
"sesungguhnya Allah swt itu indah dan mencintai yang indah, murah hati dan menyukai kemurahan hati, menyukai akhlak yang luhur dan membenci akhlak yang rendah." (H.R. Al-Baihaqi)
Sebenarnya, Allah dah ciptakan kite sume ni dlm bentuk yg sebaik2nya..
Firman Allah SWT :
Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya
( surah al-Tin )
Di ats kurniaan Allah SWT ini,yang telah menciptakan manusia dengan seelok-elok penciptaan maka wajarlah bagi manusia memberikan balasan dlm tiga bentuk :

01. Bersyukur kepada Allah SWT dengan memujinya di atas nikmat yang diberikan Nya.

02. Tidak menyalah gunakan kecantikkan untuk berbuat maksiat kepada Alllah SWT sebagaimana yang dilakukan oleh golongan fasik di tempat-tempat hiburan dan sebagainya.

03. Wajib ke atas seseorang menjaga bentuk rupa parasnya sebagaimana yang dijadikan oleh Allah SWT dengan menjauhkan diri dari segala bentuk perkara yang boleh mengubah atau memburukkan serta memudaratkan kejadiannya.
So org2 cantik diluar sane (meaning all la.. okie).. sile patuhi la garis panduan yg dh d tetapkan kie.  rupe cantik ni byk dugaan n godaan.. pandai2 lah jge diri ampa kie.. lagi 1, kite nilai org jgn tgk rupe je ea.. “don’t judge a book by its cover”.. jgn sampai salah menilai kaca tu permata..or.. belacan tu coklat (haha~ ade pulak an..).. haha..cm klaka je, k la.. pendek kate, pandai2 la ea.

2 comments:

cemomoi said...

betui3x... macam botol gamat, baunya eheks... tapi powernya hati yang terluka pon bule bercantum yea

manna_salwa said...

cemomoi :
hehe~ a'ah la.. betul jgk tu.. =D