Friday, July 20, 2012

TARBIYYAH YANG MANA LEBIH OSEM?


....بسم الله الرحمن الرحيم
-السلام عليكم- 
•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•

Alhamdulillah Allah izin untuk bisa diri ini bertemu lagi dengan Ramadhan kali ni.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah..

bila sebut tentang Ramadhan apa yang terlintas dalam fikiran kita ye?

puasa - lapar - bazaar ramadhan - sahur - tarawikh - lailatul qadar - raya???

err.. raya tu salah bulan pulak kan.. uhuk.


saya percaya yang ramadhan adalah bulan terbaik untuk kita test tarbiyyah kita.. dan ada 2 jenis tarbiyyah yang boleh kita nilai melalui ramadhan..

apa 2 jenis tarbiyyah tu?

satu adalah tarbiyyah Allah dari usrah dan kehidupan seharian kita and satu lagi adalah tarbiyyah inche syaitan beserta konco-konconya.. oho..

kalau kita gagal untuk guna ramadhan to the fullest aspecially sebab kita tewas berlawan dengan nafsu, tu namanya tarbiyyah inche syaitan memang meninggalkan kesan yang umphh lah pada diri kita.. kenapa? ye la.. kan ke dia takde pun dengan kita sebulan dalam ramadhan.. kena rantai kan..

so..

kalau kita tak boleh nak jaga amal kita baik-baik, tingkahlaku kita, percakapan kita dan sebagainya.. nampak sangatlah yang kita dah berjaya ditarbiyyah dengan jayanya oleh syaitan pada bulan-bulan lainnya.. Allah.. sadisnya.. 

tapi..

kalau kita mampu nak kawal diri, and buat yang terbaik untuk kejar redha Allah tu, Alhamdulillah.. nampaknya inche syaitan telah gagal dengan segagal-gagalnya untuk mempengaruhi kita.. Alhamdulillah..

makanya, ada 2 je kemungkinan result test ni.. 
tarbiyyah Allah menang, or tarbiyyah inche syaitan yang menang..

ehem.

so, masing-masing boleh check diri sendiri k?

:)

Ramadhan juga adalah bulan penuh kasih sayang dari Allah untuk kita.. setiap amal yang kita buat Allah akan beri ganjaran berganda berbanding dengan bulan-bulan yang lain.. Allah nak bagi kita peluang untuk top up lompong-lompong amal kita pada bulan ni.. Allahu Akbar, sayangnya Allah pada kita.. Alhamdulillah..

jadi..

bila sambut ramadhan, kenalah happy.. kenalah dengan hati yang berbunga-bunga.. kan kita tengah terima kasih-sayang dari Kekasih agung kita.. kan? :)


haa.. lagi satu.. 

jom jadikan ramadhan sebagai bulan latihan untuk kita terus istiqomah membuat amal.. 

kan kita ni hamba Allah, bukannya hamba ramadhan.. so, jomlah usaha untuk istiqomah tu.. kalau dalam bulan ramadhan boleh khatam 1 quran, nanti bila dah tak ramadhan janganlah sampai tak ngaji terus ye.. usaha.. usaha.. usaha..! insyaAllah kita boleh.. :)

"Barangsiapa yang mengerjakan amal soleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguh-nya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan."
[An-Nahl: 97]

jom kejar redha Allah..

yosshhhh!!

:)

sekian, salam ramadhan.
NH, NZ 1433H

1 comment:

ana_liyana said...

Assalamu'alaikum wbt.. ukhtiy, lama sudah tidak menjenguk ke sini.. :)
nice entry.. ;)