Sunday, August 12, 2012

TADABBUR CINTA


....بسم الله الرحمن الرحيم
-السلام عليكم- 
•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•



kenapa Allah celupkan aku dalam keindahan cinta manusia..?

~

saya seorang yang sangat percaya yang Allah tak pernah jadikan apa-apa pun sia-sia.. tak kiralah pada pandangan manusia, perkara itu baik, ataupun tidak.. 

apa yang menjadikan satu pengalaman itu baik, atau tidak adalah bagaimana kita mentadabbur apa yang telah terjadi dari kaca mata seorang islam..

bercinta itu memang salah, tak kira cinta islamik ataupun cinta komik. selagi tanpa hubungan yang halal, salah tetap salah. haram tetap haram. noktah.

dengan mengeluarkan statement sedemikian tak bermakna saya tak pernah terjebak dalam fenomena yang sama.. 

ye, saya juga pernah bercinta. been there, done that. jadi, saya faham apa yang anda lalui, walaupun kisah kita tak serupa, tapi dasarnya sama, kita tergoda oleh bisikan syaitan, dan hasutan nafsu. sayalah insan yang berdosa itu.

astarghfirullahal azim..

tapi, tak bermakna, dosa noda yang pernah kita buat tak akan diampunkan Allah. Allah maha pengampun, dan semua orang yang mengaku beriman sedar akan hakikat itu.

mujahadah untuk keluar dari lubuk dosa itu terlalu pahit, pahit, kerana cinta itu terhias begitu indah sekali. tipulah kalau saya cakap saya tak merasai sakitnya mujahadah ni.. 

dalam perit itu saya mula berfikir, apakah tarbiyyah yang Allah ingin berikan untuk saya melalui pengalaman ini..



perkara pertama yang jelas adalah Allah nak saya belajar yang cinta yang sejati itu butuhkan pengorbanan, untuk mengecapi cinta-NYA, bukanlah hanya dengar tutur lidah lembut bicara semata. perlu bersama pengorbanan sebagai bukti segala ucapan. bukan hanya rasa dari satu hati yang terkorban, rasa dari dua hati.  

tapi, berbaloi insyaAllah, kerana sedikit demi sedikit rasa yang lebih manis timbul dalam hati, cinta pada-NYA. Alhamdulillah :)

dengan itu saya belajar erti pengorbanan.. cantik sungguh aturan-NYA. Alhamdulillah :)

bukan itu sahaja, Allah juga nak ajar saya supaya yakin dengan ketetapan takdirnya.

salah satu hasutan inche syaitan yang tak berapa nak kreatif dulu adalah; "jodoh itu butuh usaha". 

dan dengan itu saya jadi takut, masa dan tenaga yang pernah saya usahakan dulu tu akan jadi sia-sia, bila saya mula mengorak langkah perubahan.. 

ye, saya termakan jugak pujuk rayu syaitan itu. pathetic.

tapi, sekarang after a while, saya jadi faham sendiri, yang Allah sebenarnya nak tengok, nak uji, nak check samada saya betul-betul yakin atau tidak pada ketetapan yang dah Dia sediakan untuk saya. jodoh saya, telahpun Allah tetapkan sejak saya dalam perut bonda saya lagi.

lalu usaha apa yang patut saya lakukan? 
cuma ada dua;
doa dan usaha untuk menjadi seorang mukminah yang solehah.

tak akan terbina sebuah keluarga yang baik, andai ianya datang dari hasil kemurkaan Allah. itu melawan fitrah.

dan yang terakhir, saya faham yang Allah bagi saya rasa cinta seorang insan bernama manusia, untuk saya menghargai betapa besar dan agungnya cinta DIA pada saya. priceless. 

to be loved by Allah is everything that one could ever think of.

bukan hanya cinta itu indah, dunia juga jadi indah, hati jadi tenang, jiwa jadi makin matang, everything started to fall into place. pure bless. Alhamdulillah :)

mungkin ada yang akan cakap, it would be better if lansung tak pernah bercinta, suci, tak terpalit dosa.

tapi kan Allah lebih tahu apa yang dah DIA tetapkan. lagipun, tanpa hujan, tak siapa yang akan menghargai mentari dan pelangi, tanpa musim sejuk, tak ada yang akan menghargai musim bunga, tanpa air mata, tak siapa sedar betapa bernilainya perasaan gembira. :)

Allah knows best.

by saying all this, saya tak kata yang saya kuat, jadi saya mohon doa kalian, agar saya terus tsabat.

jazakumullahu khair (moga Allah membalas dengan kebaikan).



kepada yang masih mencari kekuatan, tetap teguhlah dengan janji Allah untuk kita. keluarlah dari perangkap cinta yang dihias indah oleh syaitan dan nafsu. kalau benar anda sayang diri anda, anda sayang dia. berlarilah ke syurga-NYA, bukan terus terjun ke neraka.

ingat, keampunan Allah itu maha luas, untuk kita semua hamba-hamba-NYA.

cinta; jangan jadikan anugerah ini satu musibah.

sekian.


3 comments:

Azlina ishAk said...

cerita sejarah mungkin berbeze tp temanya ttp same..doakan sye utk trs teguh mencari kekuatan itu..

Fadilah suhaimi said...

So inspirational..even simple sentences but gives a deep meaning to me. tq fren. really open my eyes..i am one of them yg tgh cr kekuatan:) pray for me

aku-bukan-robot said...

allahumma amin, kak nurrussalwa, moga terus tsabat dan kuat. (=
barakillahufik ^^