Monday, June 11, 2012

KERANA CINTA INI PERLU DISAMBUT

....بسم الله الرحمن الرحيم
-السلام عليكم- 
•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•

hari ini Allah bagi lagi peluang pada saya untuk sungguh-sungguh cuba meraih cinta-NYA.. 
memilih saya untuk bersama insan-insan yang sedang bermujahadah dalam menuju keredhaan-NYA..
sedangkan semalam, saya sangat ego, ego dalam mengaku salah dan liat untuk meninggalkan jahiliyyah diri..
bukan tak sedar.. cuma tak mahu.. degil!

tapi, tanpa henti Allah selalu menyapa saya dengan cinta-NYA, menarik saya sedikit demi sedikit kearah ad-dien-NYA..

saya tak buat apa pun.. usaha pun tak ada.. mujahadah pulak malas..
namun, Allah tak pernah putus asa untuk menghantar hidayah-NYA kepada saya..
lebih dari itu lagi, Allah hantarkan pulak insan-insan yang sangat cintakan-NYA untuk mendidik hati saya agar lembut dan terbuka untuk menerima hidayah-NYA..

subhanallah..

saya dapat rasakan yang Allah sangat sayangkan saya.. Allah sentiasa memberi walaupun saya sentiasa berlari..
entahlah saya lari dari apa.. lari dari redha illahi? atau mungkin, lagi dari syurga-NYA? lari menuju murka dan neraka-NYA? nauzubillah.. aduh! 


memikirkannya sahaja buat saya jadi seram.. takutnya.. tapi.. entah kenapa, semalam, tika diri masih menarik tali dengan hidayah-NYA, saya rasa, macam setiap kejahilan dan salah yang saya buat, itu indah.. 

Dan (ingatlah) ketika syaitan menjadikan terasa indah bagi mereka perbuatan (dosa) mereka dan mengatakan,”Tidak ada orang yang dapat mengalahkan kamu pada hari ini, dan sungguh, aku adalah penolongmu.” 
(Al-Anfal, ayat 48) 

rupanya.. dulu saya tunduk pada hasutan inche syaitan.. saya ikut apa yang dia suruh.. hmm.. teruklah saya ni..

tapi.. tapi.. tapi.. Allah tak hukum saya terus.. Allah still bagi peluang untuk saya menilai kembali setiap apa yang pernah saya lakukan.. saat saya hampir jatuh ke jurang neraka-NYA, DIA tarik saya, selamatkan saya dari situ.. DIA tunjukkan kepada saya arah yang betul.. jalan pulang kepada-NYA..

jadi apa yang saya patut lakukan sekarang? adakah saya akan terus lalai dari mengingati-NYA? terus tetap dengan ego saya? terus-terus mahu menyimpan jahiliyyah saya?

bagaimana andai..

andai ini adalah kali terakhir DIA pilih saya untuk diberikan-NYA peluang untuk menjadi pencinta-NYA?

andai hidayah yang datang hari ini, berlalu pergi bila saya tidak mahu menyambut kedatangannya?

andai esok bukan lagi ada untuk saya?

andai saya tak menyambut cinta-NYA kali ini, alangkah ruginya saya.. dan, malangnya saya.. dan kufurnya saya atas nikmat hidayah kurniaan-NYA yang paling besar ini.. yakni nikmat iman.. dan islam.. 

sudah tiba masanya untuk saya membuat perubahan..
untuk meninggalkan segala kejahilan..
untuk bermujahadah dengan penuh kesungguhan..
untuk mencari dan merasakan kemanisan iman..

saya pilih hari ini, dan sekarang..
"sayonara jahiliyyah, welcome hidayah!"

anda bila lagi?


Daripada Anas r.a, katanya : “Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Allah s.w.t telah berfirman : “Wahai anak Adam! Sesungguhnya selagimana kamu meminta dan berharap kepada-Ku, maka Aku akan mengampuni segala dosa yang telah kamu lakukan dan Aku tidak pedulikannya lagi. Wahai anak Adam! Sekiranya dosamu setinggi langit, kemudian kamu memohon ampun kepada-Ku, nescaya Aku mengampuni dosamu. Wahai anak Adam! Jika kamu datang kepadaKu dengan kesalahan sepadat isi bumi, kemudian kamu menemui-Ku di akhirat dalam keadaan kamu tidak menyekutukan-Ku dengan yang lain, nescaya Aku datang kepadamu dengan keampunan sepenuh bumi pula.”
[ Hadis riwayat Tirmizi ]

JOM taubat. JOM jaga hati. JOM mujahadah. JOM menuju keredhaan-NYA. JOM ke syurga-NYA!

Yosh!!

(:



No comments: