Sunday, March 11, 2012

:: bagaikan hati burung ::

....بسم الله الرحمن الرحيم 
-السلام عليكم-

•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•



foto burung @ www.digaleri.com

Alhamdulillah semalam berpeluang untuk KUSEM (KUliah SEpuluh Minit) dengan my sisters kat rumahku syurgaku di welly ni..


kami share2 tentang keyakinan dan tawakal dari kitab Riyadhus Shalihin.


dan saya tertarik dengan satu hadis ni tentang hati.


Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya: "Masuklah ke dalam syurga itu para kaum yang hatinya seperti hati burung." (Riwayat Muslim) 


sebabnya hati burung ni penuh dengan tawakal.


"Sungguh, seandainya kalian bertawakal kepada Allah sebenar-benar tawakal, niscaya kalian akan diberi rizki sebagaimana rizki burung-burung. Mereka berangkat pagi-pagi dalam keadaan lapar dan pulang petang hari dalam keadaan kenyang.” (HR. At-Tirmidzi).


~~~


comel je kan? HATI BURUNG.. lepas je saya dengar hadis ni, setiap kali saya nampak burung mesti saya reflect balik diri saya.. sejauh manakah nilai tawakal saya padaNYA..


kadang2 tu rasa down bila ada benda yang tak kena, mulut kata itu takdir, tapi hati tetap rasa tak tenang.. nampak sangat la yang hati ni tak tinggi lagi tawakalnya.. aish.. malu dengan dengan burung..


kan setiap sesuatu tu Allah dah tentukan.. kita hanya perlu YAKIN, PERCAYA, USAHA dan TAWAKAL sesungguh kita..


at the end of the day, NATIJAH (result) itu tetap adalah atas kehendak ALLAH..

*peace*

~~~

out~


1 comment:

The Black Jubah said...

Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh...Memang susah untuk hati menerima ketentuan Ilahi. Alhamdulillah, bila baca Al-Fatihah sentiasa Allah bagi petunjuk.

SPM results for twins today...had a beautiful dream last night...I love You Allah :)